Profesje społeczne w Europie-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 91
Wyświetleń: 805
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Profesje społeczne w Europie-opracowanie - strona 1 Profesje społeczne w Europie-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

PROFESJE SPOŁECZNE W EUROPIE
Teza: zmiany społeczno-ekonomiczne stawiają przed pracą socjalną narastającą konieczność pomocy ludziom w dostosowywaniu się do tych zmian poszerzane są kategorie zawodów społecznych (profesjonalizacja pracy społ.)
praca socjalna to profesjonalna i wyspecjalizowana aktywność
obecnie ważna jest pewna wspólna misja idea jednocząca podejmowanie działania społeczne zorientowane na włączanie w życie społeczne
współ koncepcje pracy zorientowana jest promocyjne (ukierunkowana na rozwój dynamikę zmiany)
zawód pracownika socjalnego spełnia doniosłe funkcje
jedno z głównych zagadnień tej kwestii to kategoria kształcenia do profesji
teza: istotne by nadawać kształceniu do profesji społecznej wymiar europejski, Europa jest co prawda zróżnicowana, ale poszukuje jednorodności w wielkości wymiana między pracownikami różnych krajów jest konieczna by osiągnąć wyższy poziom rozwoju społecznego (A Kotarska-Michalska)
w kształtowaniu pracowników większy nacisk kładzie się na przygotowanie do roli badacza, staranne przygotowanie do tej roli zmniejszy dyskomfort
często pracownicy napotykają na szereg trudności, bo zdobywana wiedza jest często nieadekwatna do potrzeb obszarów praktyki w których działają
EMH „europejskie wymiary w kształceniu i działaniu profesji”
umiejętni i oryginalnie łączyć różne dziedziny sięgając do przeszłości
edukacja wielowątkowa, wielo dyscyplinowa
postulat pielęgnowania wielkości i łączenia jej ( koncepcja jedności w różnorodności) edukacja powinna być zorientowana na przyszłość (wymiana studentów, nauczycieli to doskonałe doświadczenie uczestnictwa w zbiorowym żuciu społecznym europy)
J. Szmagalski:
praca socjalna zajmuje się większości państw europy marginalne miejsce, jej rola wyznaczona jest przez kult i systemy etyczne
integrowanie europy powoduje migracje, mają one społecznie trudne efekty uboczne (bezpośrednie doświadczenie nierówności ekonomicznych), ksenofobia i rasizm związany ze społecznym wykluczeniem imigrantów
teza: szansę na wzmacnianiu możliwości tego zawodu kryje się dalszej profesjonalizacji
Zmiany w kształceniu pracowników społecznych do pracy z dzieckiem powinno uwzględniać jak najbardziej rodzinny model zastępczej opieki.
Dziecko jest najbardziej wrażliwą ze wszystkich istot. Bardzo łatwo wyrządzić mu nieodwracalną krzywdę. Dlatego całe społeczeństwo powinno bardzo się starać, aby do tego nie dochodziło, gdyż w przeszłości będzie ono pełnoprawnym jego członkiem. Gdy zajdzie taka konieczność dziecko powinno być chronione nawet przed swoimi rodzicami. Ale nie może się to odbywać w sposób aż tak bardzo sformalizowany. Powinno czuć ciepło i bliskość drugiego człowieka.

(…)

… działań sprzyjających powrotowi dziecka do rodziców naturalnych lub poszukiwania dla niego jak najbardziej odpowiedniej formy zastępczej opieki rodzinnej. Wypełnienie tego zadania jest dużym wyzwaniem dlatego pracownik powinien być do tego jak najlepiej przygotowany, więc niezbędne są zmiany z systemie edukacji takich osób. W Polsce, osoba z wyższym wykształceniem, która chce założyć rodzinę zastępczą musi mieć odpowiednie kwalifikacje pedagogiczne. Przeważnie odnosiło się to do pracowników dużych placówek opiekuńczo-wychowawczych. Jednak wymagania te nie odnoszą się do osób z wykształceniem zawodowym czy technicznym. Uważam, że inspirujące w tej dziedzinie mogłoby być rozwiązanie szwajcarskie, gdzie przynajmniej jedno z rodziców zastępczych musi mieć wykształcenie pedagogiczne lub psychologiczne…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz