Produkcja kontraktowa - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 966
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Produkcja kontraktowa - wykład - strona 1

Fragment notatki:

Dr. Bogdan Buczkowski
Zarządzanie w biznesie międzynarodowym
Wykład VII – Produkcja kontraktowa
Istota produkcji kontraktowej za granicą polega na tym, że przedsiębiorstwo, z uwagi na niższe koszty, zawiera
umowę z lokalną firmą na wykonanie towaru, zgodnie z przedłożoną przez nie specyfikacją, zachowując w swojej
gestii, sprzedaż, ceny, dystrybucję, promocję. Ten rodzaj outsourcingu może dotyczyć całej działalności
przedsiębiorstwa bądź tylko jej części.
Zaletą produkcji kontraktowej jest zmniejszenie nakładów kapitałowych związanych z wejściem na rynek
zagraniczny, bo przedsiębiorstwo unika kosztów uruchomienia produkcji, transportu, ubezpieczenia, różnego
rodzaju opłat i ograniczeń, którymi związany byłby eksport towarów na ten rynek. Takie rozwiązanie jest, więc
dobrą alternatywą, zarówno do eksportu, jak i zagranicznej inwestycji bezpośredniej, gdy nie ma wystarczających
zasobów, albo długookresowe warunki działania na tym rynku są niekorzystne lub trudne do określenia.
Jeszcze mniejsze ryzyko i nakłady związane są z inną odmianą produkcji zleconej, jakim jest kontrakt na
poddostawy, który może podchodzić również pod kategorię transakcji eksportowo-importowej, ponieważ
polega na dostarczeniu kontrahentowi komponentów, lub urządzeń gotowych do sprzedaży na danym rynku.
Subcontracting przyjmuje jednak postać koprodukcji międzynarodowej, polegającej na stałym dostarczaniu
towarów, które nabywca sprzedaje pod własną marką. Korzyścią dla eksportera – poddostawcy jest
wyeliminowanie kosztów marketingu swoich produktów na rynku zagranicznym. Dla importera korzyścią są
dostawy gotowych towarów, lub komponentów do jego produkcji, pożądanej przez niego jakości, na względnie
stabilnych warunkach, wynikających ze ścisłej, długotrwałej współpracy z dostawcą.
Wadą produkcji zleconej jest znaczne uzależnienie się od kontrahenta, słaby kontakt z rynkiem zagranicznym i
tym samym, małe możliwości zdobycia doświadczenia, a także niska opłacalność produkcji, ponieważ odbiorcy
zwykle naciskają na obniżanie cen jednostkowych towarów, zwłaszcza w okresie wzrostu konkurencji cenowej
na ich rynku lub spadkiem popytu, w związku z pogorszeniem się koniunktury, co dla dostawcy może oznaczać
produkcję bez zysku, a nawet straty.
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz