Procesy sekularyzacji religii. Sekularyzacja w badaniach Thomasa Luckmanna: jeden z najwybitniejszych badaczy, nowe postrzeganie procesów Przejmowanie przez władze świecką terytoriów i posiadłości, które pozostawały dotąd we władaniu kościoła,
Na gruncie prawa kanonicznego w Kościele rzymskokatolickim używany jest do wskazania osób posiadających święcenia duchowne, a porzucających stan duchowny,
Proces wyzwalania się człowieka i instytucji społecznych spod wpływów religii, zwykle wartościowany pozytywnie bądź negatywnie, w zależności od tego, kto tej oceny dokonał. Dla przykładu w kręgach antyklerykalnych postrzegany był jako postępowy, zaś w kręgach religijnych jako wyraz pogaństwa. W tym kontekście Thomas Luckmann mówi o błędnym pojmowaniu sekularyzacji jako patologii religijnej, w wyniku której kurczy się oddziaływanie Kościołów, a społeczeństwo odrzuca religię,
Na gruncie teologii (zwłaszcza protestanckiej) po II WŚ postrzegana jako realizacja podstawowych motywów chrześcijaństwa.
Sekularyzacja w badaniach Petera Bergera: wskazywał główne kierunki badań Pojęcie sekularyzacji jest powiązane nie tylko z nowożytną historią Zachodu, ale traktowana jest jako zjawisko globalne we współczesnych społeczeństwach,
Istotne jest to, że procesy sekularyzacji SA uchwytne empirycznie, a na gruncie cywilizacji Zachodu przejawiają się w „emigracji Kościoła z terenów uprzednio podlegających jego kontroli i wpływowi” - wyraża się to w rozdziale Kościoła od państwa lub w wywłaszczaniu posiadłości kościelnych, lub emancypacji szkolnictwa spod władzy kościelnej,
W szerszym aspekcie byłoby to zatem wyzwalanie się sektorów społeczeństwa i kultury spod dominacji religii,
Proces sekularyzacji jest bezpośrednio warunkowany procesami modernizacji w związku z tym najbardziej zaawansowaną postacią sekularyzacji mamy do czynienia na gruncie europejskim oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki,
W miarę rozprzestrzeniania się kultury Zachodu sukcesywnie rozwija się w różnym nasileniu w skali globu,
Berger skłania się ku stanowisku, iż wraz z nowoczesną industrializacją pojawia się tendencja do sekularyzacji sfery politycznej, co przejawia się rozdziale Kościoła i państwa,
W rezultacie mamy do czynienia z (nową )sytuacją gdy:
Powstaje państwo niejako dystansujące się od instytucji religijnych i religijnej legitymizacji działań politycznych,
Takie państwo nie może być już wykorzystywane przez dominującą dotychczas instytucję religijną,
Wobec różnych konkurujących wspólnot religijnych państwo przyjmuje raczej funkcję bezstronnego obrońcy łady społecznego, niż rzecznika którejś ze stron religijnych (np. w USA),
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)