Procesy poznawcze I

Nasza ocena:

5
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Procesy poznawcze I - strona 1 Procesy poznawcze I - strona 2

Fragment notatki:

Teoria ekologiczna Gibsona (1979)
WG jamesa gibsona
otaczającą rzeczywistość poznajemy bezpośrednio, bez konieczności posługiwania się danymi
pamięwymi dotyczącymi spostrzeganych obiektów
(...)
W przypadku obiektów odległych percepcja ma charakter motoryczny. Poruszanie się obserwatora
w polu wzrokowym pozwala na precyzyjne ochwycenia właściwości absolutnego i względnego
dystansu wobec obiektów.
Zjawisko paralaksy ruchowej umożliwia prostą detekcję odległości i głębi.
Koncepcja percepcji bezpośredniej Gibsona (1979)
Co pozwala na odróżnienie elementów poniższej obserwacji?
a) poruszające się wahasło zegara + nieruchoma głowa -- obraz na siatkówce się porusza
b) wahadło zegara nieruchome – głowa wykonuje ruch -- analogiczny obraz na siatkówce
elementem spostrzegania jest nasza aktywność motoryczna. Ruch jest rejestrowany przez
proprioreceptory i kora mózgowa otrzymuje inne informacje.
Ruch obiektów jest właściwością pryjorytetową obiektów w polu wzrokowym.
Dlatego że percepcja ma char motoryczny są dwa rodzaje właść pola percepcyjnego wyższego
rzędu
1.Niezmienniki: właściwość pola, która nie zmienia się wraz ze zmianą punktu obserwacji (np.
Kościół w oddali, samochód)
niezmienniki – pewna liczba własności pola percepcyjnego, która zmienia się regularnie i zgodnie z
pewnymi prawami wraz ze zmianą punktu obserwacji. Podstawą do wykrycia niezmienników jest
zmieniająca się perspektywa.
2.Zmienniki – właściwości pola, które zmieniają się wraz ze zmianą punktu obserwacji
Skoro teoria Gibsona nie odwołuje się do pmięci to jak się uwzględnia niezmienniki których się
uczymy?
Spostrzeganie nie ma wyłącznie sensorycznego charakteru, lecz także motoryczny. Wrażliwość na
ruch + wykonywanie ruchów eksploracyjnych to niezbędne elementy spostrzegania.
W bespośrednim spostrzeganiu dane są także cechy związane ze naczeniem i funkcją
spostrzeganych obiektów tzw AFORDANCJE = ,,akty lub zachowania, których wykonanie
umożliwiają nam pewne obiekty, miejsca lub zdarzenia.
W spostrzeżeniu krzesła jest możliwość siedzenia na nim, łózko- spania, stół – jedzenia itp.
Funkcja jest bezpośrednia dana bez odwołania do reprezentacji.
Czy poznajemy świat bezpośrednio czy przez reprezentacje?
Wg Gibsona:
Uporządkowana inf uzyskiwana za pośrednictwem umiejętności percepcyjnych -- Podmiot –
poznanie bezpośrednie
--- Inf odbierana z otoczenia jest informacją wysoce specyficzną i nie musi być odnoszona do
reprezentacji, które poprzez schematowy charakter stwarza możliwośc błedy
Kazdy docierający bodziec tworzy oddzielne spostrzeżenie
oercepcja nie musi angazowac wyzszych proc psychicznej
Bruner 1978
Jerome Seymour Bruner, psycholog i pedagog, pracownik Harvard i Oksfordautor ,,Poza
dostarczone informacje. Studia z psychologii poznania" Pioner w badaniach nad identyfikacją
percepcyjną.
Teoria rozpoznawania percepcyjnego omawiająć kolejne etapy procesu decyzyjnego prowadzącego
do kategoryzacji percepcyjnj, oraz mechanizmy warunkujące: gotowość, obronność i niespójność ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz