Powstała w ramach wykładu z przedmiotu Zarządzanie kryzysowe.Zawiera takie zagadnienia jak:
1) tworzenie informacji,
2) pobieranie informacji,
3) utrwalanie informacji,
4) przetwarzanie informacji,
5) przekazywanie informacji,
6) przechowywanie informacji.
Procesy informacyjne
W zarządzaniu informacja poddawana jest następującym procesom informacyjnym:
tworzenie informacji,
pobieranie informacji,
utrwalanie informacji,
przetwarzanie informacji,
przekazywanie informacji,
przechowywanie informacji.
Tworzenie informacji jest też określane jako jedna z dwóch odmian pobierania informacji aktualnych z obiektywnej rzeczywistości za pośrednictwem receptorów nerwowych lub technicznych. Pobieranie informacji za pośrednictwem receptorów nerwowych jest postrzeganiem. Wyniki postrzeżeń są składnikami osobistych doświadczeń ludzi. W każdym postrzeżeniu wyróżnia się dwa powiązane ze sobą akty: a) powstanie wyobrażenia odtwórczego postrzeganej rzeczy lub zdarzenia, b) myślenie klasyfikujące, towarzyszące temu wyobrażeniu. Postrzeganie jest bezpośrednim odzwierciedleniem w umyśle człowieka przedmiotów i zdarzeń, oddziałujących w danej chwili na jego narządy zmysłowe. Przez postrzeganie człowiek wyodrębnia przedmioty spośród innych; wyodrębnia także cechy przedmiotów i zdarzenia. Postrzegane cechy przedmiotów i zdarzeń nazywane są treściami postrzeżeń. Postrzeganie bywa okazjonalne i fragmentaryczne albo intencjonalne i systematyczne. Nie zawsze i nie wszystkie przedmioty, będące w zasięgu zmysłów danego człowieka, są przez niego postrzegane. Postrzegane są tylko, wtedy, kiedy człowiek jest dostatecznie przytomny, i tylko te przedmioty, na które zwrócił uwagę mimowolnie lub celowo. Postrzeganie, które ma być dokładne, musi być zamierzone, a więc celowe.
Samodzielne zdobywanie informacji następuje nie tylko przez postrzeżenia, ale również przez myślenie. Myślenie jest drugą fazą poznawania i tworzenia informacji. Wyniki myślenia są ważnym składnikiem osobistych doświadczeń. Im więcej się myśli, tym ma się więcej wiedzy zdobytej samodzielnie o przedmiotach i zdarzeniach. Można myśleć o przedmiotach, które właśnie się postrzega, o przedmiotach, które wcześniej się postrzegło i zapamiętało, lub o przedmiotach, o których dowiedziało się od innych osób i zapamiętało się je. Istotę ludzkiego myślenia stanowi, porównywanie przedmiotów aktualnie postrzeganych, postrzeżonych przedtem i zapamiętanych oraz poznanych poprzez inne osoby i zapamiętanych. Przez porównanie wykrywa się różnicę między przedmiotami lub stwierdza się podobieństwa między nimi.
Postrzeganie i myślenie są procesami poznania bezpośredniego. Uzyskana w ich wyniku wiedza nazywa się doświadczeniem. W poznawaniu bezpośrednim występują dwa elementy: podmiot poznający i przedmiot poznawany. Różni się ono od poznawania komunikatywnego, czyli podmiotowo pośredniego, w którym jest się informowanym przez inne osoby. Od informatorów, czyli ze społecznego źródła, uzyskuje się wiedzę aktualną (o postrzeżonych faktach jednostkowych) oraz wiedzę gotową przetworzoną, zwłaszcza uogólnioną). Informacje uzyskane wyłącznie w wyniku własnego doświadczenia i magazynowane tylko w naturalnej pamięci (która ma ograniczoną pojemność i jest zawodna) mają ograniczone znaczenie. Dlatego w zarządzaniu dużą rolę odgrywa uzyskiwanie informacji od innych osób oraz stosowanie urządzeń do ich utrwalania, przekazywania, przetwarzania i przechowywania.
(…)
…. Najczęściej utrwala się je w formie pisemnej jako dokumenty, zapisy niesformalizowane, teksty, rzadziej w postaci mikrofilmów czy taśm magnetofonowych. Nośnikami przesyłanych informacji są ponadto fale akustyczne i świetlne. Utrwalanie informacji jest tworzeniem mechanicznej pamięci, wspomagającej pamięć naturalną, i bywa przeplatane z przetwarzaniem tych informacji.
Przetwarzanie informacji jest logiczne…
… na postępowanie przełożonego, wprowadzając go w błąd. Zniekształcenia informacji są często niedostrzegalne lub trudno uchwytne, mogą występować również jako skutek błędnego opracowania informacji. Mogą być wynikiem błędów logicznych popełnionych w toku operacji myślowych, wynikiem błędnego rozumowania itp. Zakłócenia mogą być powodowane przez czynniki przypadkowe (losowe) bądź też mogą być oddziaływaniem celowym…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)