Proces legislacyjny

Nasza ocena:

3
Pobrań: 539
Wyświetleń: 3472
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Proces legislacyjny - strona 1

Fragment notatki:

Przedmiot prowadzony jest na Politechnice Radomskiej przez dr Martina Bożek. Tematem przewodnim notatki jest proces legislacyjny.

Informacje w niej zawarte to: proces legislacyjny, projekt ustawy powinien zawierać, prace komisji sejmowych, przekazanie ustawy do senatu, ustawa u prezydenta RP.

Proces legislacyjny - sposób uchwalania ustaw. Zakończony proces oznacza wejście ustawy w życie i obowiązywanie jej w prawie danego kraju.
Ten opis powstał na podstawie informacji podawanych w witrynie edukacyjnej Kancelarii Sejmu RP.
Inicjatywa ustawodawcza - Propozycję ustawy mogą zgłosić:
Prezydent, Rząd (Rada Ministrów), Senat (jako cała izba), posłowie (grupa co najmniej 15 posłów lub komisja sejmowa), grupa co najmniej 100 tysięcy obywateli mających czynne. W zależności od tego, kto wystąpił z inicjatywą ustawodawczą, projekt ustawy określamy jako projekt prezydencki, rządowy, senacki, poselski bądź obywatelski.
Projekt ustawy powinien zawierać:
— uzasadnienie wyjaśniające potrzebę i cel wydania ustawy, — opis skutków społecznych i finansowych, wskazanie źródła finansowania, — oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej. Projekty ustaw składa się w formie pisemnej do Marszałka, który zarządza ich drukowanie i doręczenie posłom. Projekty ustaw Sejm uchwala w trzech czytaniach. Do końca drugiego czytania wnioskodawca ma prawo wycofać projekt. Zwykle pierwsze czytanie projektu odbywa się na posiedzeniu właściwej dla danej tematyki komisji Ważne projekty ustaw np. dotyczące zmian ustrojowych w państwie, praw i wolności obywateli przedstawiane są od razu Sejmowi. Pierwsze czytanie kończy się skierowaniem do jednej lub kilku właściwych dla tematyki komisji lub złożeniem wniosku o odrzuceniu projektu w całości. W Sejmie sposób postępowania z wniesionym projektem, czyli procedurę ustawodawczą, określa Konstytucja RP i Regulamin Sejmu RP.
Prace komisji Sejmowych - Komisje mogą poprawiać bądź całkowicie zmieniać poszczególne artykuły ustawy. W pracach komisji często uczestniczą eksperci, to znaczy osoby będące specjalistami w dziedzinie, której ustawa dotyczy. Posiedzenia komisji są otwarte dla przedstawicieli mediów. Komisja przygotowuje pisemne sprawozdanie ze swoich prac oraz wybiera spośród swoich członków sprawozdawcę, który przedstawia w czasie drugiego czytania uzgodnione stanowisko komisji w sprawie danego projektu ustawy.
Drugie czytanie - zawsze odbywa się na posiedzeniu Sejmu i obejmuje:
— przedstawienie Sejmowi sprawozdania komisji, przeprowadzenie debaty
— zgłaszanie nowych poprawek i wniosków. Zakończenie drugiego czytania to ostateczny termin:
— zgłaszania poprawek przez posłów, wnioskodawców oraz Radę Ministrów, — wycofania projektu przez wnioskodawcę, Jeżeli podczas drugiego czytania zostały wniesione poprawki, projekt zostaje ponownie skierowany do komisji, która je rozpatruje, ocenia i przedstawia Sejmowi dodatkowe sprawozdanie, w którym wnosi o ich przyjęcie lub odrzucenie. Jeśli projekt nie został skierowany powtórnie do komisji, może odbyć się niezwłocznie trzecie czytanie.

(…)

… Ustawy do senatu- Ustawa przesyłana jest do właściwej komisji senackiej, która w terminie nie dłuższym niż 18 dni opracowuje swoje stanowisko i przedstawia je na forum Senatu w formie sprawozdania. Potem ustawa jest przedmiotem obrad Senatu, który ma trzy możliwości decydowania o kształcie ustawy:
- może odrzucić ustawę w całości; wtedy ustawa jest przekazywana Sejmowi z zaznaczeniem, iż Senat…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz