Procedura uchwałodawcza - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 294
Wyświetleń: 1953
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Procedura uchwałodawcza - wykład - strona 1 Procedura uchwałodawcza - wykład - strona 2 Procedura uchwałodawcza - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Procedura uchwałodawcza stanowienia aktów prawa miejscowego znowu ma charakter fragmentaryczny, jest szczególnie dotkliwie odczuwalne i szczególnie dotyczy stanowienia aktów przez organy kolegialne w formie uchwał. W obowiązującym ustawodawstwie ustrojowym, czyli tych trzech ustawach ustrojowych, brak jest nawet ramowych regulacji postępowania uchwałodawczego. Nie wskazano w niej ani podmiotów, którym przysługuje inicjatywa uchwałodawcza, nie zostały w nich niej unormowane podstawowe wymogi związane z trybem postępowania z projektem uchwały, nie doprecyzowano dostatecznie sposobu głosowania, zwłaszcza głosowania tajnego, sposobu ogłaszania uchwały, zwłaszcza gdy z nią wiąże się jej wejście w życie. Innymi słowy procedura uchwałodawcza w znacznej mierze została pozostawiona w rękach samych samorządów. To mniej więcej tak jak z regulaminem sejmu. Konstytucja w bardzo ogólnych ramach reguluje postępowanie ustawodawcze i pozostawia samemu parlamentowi rozstrzygnięcia dotyczące procedury ustawodawczej, regulamin sejmu i senatu. Tego rodzaju rozstrzygnięcia zawiera. Oczywiście w ramach całej procedury uchwałodawczej należy wyróżnić. Inspirację uchwałodawczą, przygotowywanie i opracowywanie projektu, sporządzenie projektu uchwały, przedłożenie projektu uchwały radzie no i w związku z tym całe postępowanie z projektem w trakcie sesji, to jest przygotowanie sesji, ta cała procedura sesyjna, podjęcie uchwały, podpisanie uchwały, na końcu jej ogłoszenie. A zatem to jest całe postępowanie uchwałodawcze. Inspiracja uchwałodawcza. Podobnie jak u ustawodawstwie, gdzie odróżnia się inspirację od inicjatywy ustawodawczej. Inspiracja ustawodawcza podobnie jak inspiracja uchwałodawcza do zwerbalizowanie rzeczywistej potrzeby ustanowienia ustawy czy uchwały. Często właśnie ta inspiracja kontrolowana oczywiście oznacza podjęcie całego kompleksu czynności, od których zależy możliwość wniesienia uchwały pod obrady rady, a więc zrealizowanie wszystkich formalnych wymogów związanych z wniesieniem projektu uchwały pod obrady rady, innymi słowy taki projekt uchwały rady należy napisać, zaopiniować w sposób wewnętrzny, uzgodnić i dopiero spełnienie tych czynności umożliwia wniesienie projektu uchwały pod obrady rady. Oczywiście prawo nie reguluje inspiracji, podobnie jak ustawodawstwo. To kto to robi, regulują normy i zwyczaje polityczne i oczywiście tym podmiotem inspirującym może być podmiot władzy, albo podmiot spoza struktur władzy, głównie mam tu na myśli zrzeszenia obywatelskie. Ale ponieważ u nas struktura procesów prawodawczych jest wertykalna, to najczęściej ta inspiracja pochodzi od ośrodków głównie władzy politycznej, bo przecież wiecie o tym, że cała administracja publiczna ma swoje gremia polityczne i fachowe. Inspiracja prawodawcza głównie powoduje od niej gremium po-li-tycz-ne. Tak jak większość inicjatyw ustawodawczych pochodzi od rządu, tak i tutaj pewne prawidłowości dadzą się stwierdzić, a więc inspiracji prawodawczej nie reguluje. Czym jest z kolei inicjatywa prawodawcza, czy inicjatywa w sensie jurydycznym. To jest ważna czynność konwencjonalna regulowana prawnie w większym lub mniejszym zakresie, która rozpoczyna procesy prawodawcze. W przypadku ustawodawstwa konstytucja reguluje wyczerpująco, kto ma prawo inicjatywy ustawodawczej, to jest zawarte w art. 118 konstytucji. Takiej regulacji wyczerpującej brak w ustawach ustrojowych samorządowych. Jednym słowem ustawy te nie wskazują podmiotów posiadających prawo inicjatywy uchwałodawczej. Ogóln

(…)

… skończywszy na aktach prawa miejscowego nawet prawa porządkowego. Jest tu ważne treść, forma , procedura stanowienia tych aktów bowiem prawo należy do tych systemów normatywnych, które samo reguluje swoje tworzenie. Reguluje i treść i formę, ale również reguluję procedurę. W związku z tym, bo myśmy omówili treść aktów, formę aktów zgodnie za zasadami techniki prawodawczej. Te zagadnienia zostały…
… faktycznych i konwencjonalnych od których zależy możliwość wniesienia uchwały pod obrady rady , a więc sformułowanie projektu uchwały uzyskanie wymaganych przez przepisy ustawy lub statuty opinii, zgody, konsultacji. To przygotowanie projektu uchwały wiąże się z tym by treść norm tam zawartych była zgodna z ustawami, konstytucją, zasadami technik prawodawczych, zasadami wprowadzania norm do systemu prawnego…
… zapadają w drodze głosowania zwykła większością głosów w głosowaniu jawnym. Głosowanie nad uchwałą rozpoczyna się od głosowania w obradach zgłoszonych przez radę. Najpierw głosuje się poprawki tzw. najdalej idące tzn, takie, których przegłosowanie wyklucza inne poprawki. Po przegłosowani poprawek następuje ostateczne głosowanie nad projektem uchwały uwzględniającym te przegłosowane poprawki…
… czyli nie przyjętym lub odrzuconym projektem uchwały. Podjęcie uchwały wymaga określonego quorum. Podstawą quorum jest fizyczna obecność odpowiedniej liczby członków organu stanowiącego w chwili głosowania i w miejscu głosowania. Warunek quorum nie wynika z liczby podpisów złożonych wcześniej na liście obecności, ale z fizycznej obecności odpowiedniej liczby członków ciała kolegialnego na Sali obrad. W razie…
… składu rady jest uzależniony od liczby mieszkańców . Liczenie minimalnego quorum oblicza się poprzez zaokrąglenie pół?? liczby ustawowego składu rady. Uchwały samorządu terytorialnego są podejmowane zwykła większością głosów czyli większością względną co oznacza, ze przewaga głosów oddanych „za” uchwałą niż „przeciw”. Uchwały są ważne jeżeli „za” opowiedziała się przynajmniej jedna osoba…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz