Procedura uchwalania budżetu

Nasza ocena:

5
Pobrań: 203
Wyświetleń: 875
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Procedura uchwalania budżetu - strona 1 Procedura uchwalania budżetu - strona 2 Procedura uchwalania budżetu - strona 3

Fragment notatki:

Procedura uchwalania budżetu
Procedury - to zasady postępowania w trakcie:
1) przygotowywania projektu budżetu
Minister Centralnego Urzędu Planowania wspólnie z Ministrem Finansów oraz innymi ministrami przygotowuje projekt. Ten projekt następnie uchwalany jest przez Radę Ministrów, a następnie przez Sejm i Senat. Do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy Rada Ministrów przedkłada projekt Sejmowi. Jeśli Sejm nie zatwierdzi projektu - obowiązuje Prowizorium Budżetowe.
2) uchwalania budżetu
Uchwalenie budżetu leży w kompetencjach Sejmu i Senatu i odbywa się w 3 czytaniach projektu budżetu. Ustawa budżetowa uchwalona jest zwykłą większością głosów, jeżeli frekwencja jest większa niż 50%. Jeśli ustawa nie zostanie uchwalona w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia w Sejmie projektu, to Prezydent może rozwiązać Sejm.
3) wykonywania budżetu
Wykonywanie budżetu polega na pobieraniu dochodów i dokonywaniu wydatków. Wśród podmiotów wykonujących budżet można wyróżnić: podmioty bezpośrednie (organy państwowe i podlegające im jednostki budżetowe),
podmioty pośrednie (tylko i wyłącznie sprawujące nadzór i kontrolę nad wykonywaniem budżetu),
banki (sprawują kontrolę kasową, obsługują budżet)
4) kontroli wykonywania budżetu
funkcję tą sprawuje Sejm.
Skarb Państwa i jego funkcje
Spełnia on w gospodarce następujące funkcje:
1) Jest kasjerem
Tzn., że ma za zadanie inkasowanie i wypłacanie środków pieniężnych podczas wykonywania operacji finansowych oraz czuwanie nad prawidłowością wykorzystywania tych środków. Skarb Państwa powinien zapewnić bieżącą płynność finansową w tej funkcji.
2) Jest bankierem
środki pieniężne deponowane są na rachunkach Skarbu Państwa,
Skarb Państwa może udzielać krótkoterminowych pożyczek
Skarb Państwa może emitować drobne znaki pieniężne (bilon) w celu pokrycia deficytu budżetowego,
Jest inwestorem
Skarb Państwa dostarcza kapitału, wtedy gdy rynek pieniężno - kapitałowy oferuje go na mniej korzystnych warunkach.
4) Jest poręczycielem
Skarb Państwa dysponuje wyodrębnionym majątkiem - może więc występować jako podmiot poręczający w różnych operacjach finansowych.
5) Pełni funkcję majątkową
Skarb Państwa z reguły jest jednym z zarządców majątku państwowego.
Deficyt budżetowy
Występuje on wówczas, gdy dochody ze źródeł zwyczajnych nie mają pokrycia w zaplanowanych wydatkach budżetowych. W literaturze ekonomicznej wyodrębnia się 4 podstawowe teorie równowagi budżetowej:
1) Teoria klasyczna ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz