Procedura budżetowa- wykład 10

Nasza ocena:

5
Pobrań: 105
Wyświetleń: 861
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Procedura budżetowa- wykład 10 - strona 1 Procedura budżetowa- wykład 10 - strona 2 Procedura budżetowa- wykład 10 - strona 3

Fragment notatki:

Wykład 10
Temat: Procedura budżetowa - c. d.
Sporządzenie układu wykonawczego:
Spoczywa na Radzie Ministrów
Dezagregacja zapisów ustawy budżetowej - rozpisanie budżetu w sposób bardziej szczegółowy, dokonuje się w 2 przekrojach:
Podmiotowym - ministrowie mają do dyspozycji określone części budżetu, rozpisują ją je na tych, co są niżej, a ci, co są niżej rozpisują je jeszcze niżej rozpisanie na jednostki, które będą dysponowały środkami, dokonuje się zgodnie z regułami klasyfikacji budżetowej.
Czasowym - polega na rozpisaniu budżetu na krótsze odcinki czasu, okresy miesięczne, ponieważ co miesiąc wypłaca się wynagrodzenia
Urzędy skarbowe | Urzędy i izby celne | Państwowe jednostki budżetowe
Centralny rachunek bieżący budżetu państwa
Dysponenci stopnia I
Dysponenci stopnia II
Dysponenci stopnia III
Dokonywanie zmian w budżecie:
Rada Ministrów ma prawo w każdym momencie roku budżetowego wnieść do sejmu projekt ustawy zmieniającej ustawę budżetową.
Wniesienie tego projektu wprowadza procedurę taką samą jak przy uchwalaniu ustawy budżetowej - procedura złożona,
W Polskich realiach ta instytucja nie jest zbyt często stosowana
Zmiany w budżecie już uchwalonym:
Przeniesienie środków budżetowych - dokonywane jest w układzie poziomym, co znaczy, że dokonuje się je w obrębie jednorodnych przedziałek, klasyfikacyjnych (części, działów, rozdziałów, paragrafów) środki przesuwa się z jednej pozycji na inną, wg. Literatury to działanie ma charakter neutralny finansowo.
Przesunięcia między częściami są możliwe jedynie poprzez zmianę ustawy budżetowej
Przesunięcia między działami wymagają akceptacji sejmu
Przesunięcia między rozdziałami i paragrafami mogą być robione na bieżąca, zasadniczo mają prawo je wykonywać dysponenci stopnia I, mogą to prawo jednak scedować na kierowników wybranych podległych sobie jednostek Np. bezosobowy fundusz płac.
Przesunięcia środków są bardzo obwarowane prawnie, Np. każde przesunięcie pomiędzy wydatkami bieżącymi i majątkowymi wymaga akceptacji ministra finansów.
Blokowanie wydatków budżetowych - jest to całkowity, lub częściowy zakaz dysponowania środkami, dokonywania wydatków, na czas określony, bądź do końca roku budżetowego. Blokowania środków dokonują dysponenci w ramach struktury hierarchicznej,
Dysponentom stopnia I blokowanie może zostać wprowadzone przez ministra finansów
Przyczyny (przesłanki) blokowania:
Stwierdzenie niegospodarności Np. pieniądze na remont ośrodka są wydatkowane, a kierownik remontuje za nie swój dom

(…)

… o sprawozdaniu i tutaj mogą włączyć się komisje sejmowe do tych płac
Sprawozdanie zostaje przedstawione na plenarnym zebraniu sejmu, sejmowa komisja rekomenduje przyjęcie albo odrzucenie sprawozdania, przyjęcie jest równoznaczne z udzieleniem absolutorium rządowi
Komisja ma 90 dni od złożenia sprawozdania do sejmu
Gdyby sejm odrzucił sprawozdanie przepisy prawne nie przewidują żadnego rozwiązania Kontrola…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz