To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Formuła Radbrucha. Głosi ona, że jeśli norma prawna w drastyczny sposób łamie podstawowe normy moralne , to nie obowiązuje ( łac. lex iniustissima non est lex ). Taka norma nie dostępuje godności bycia prawem, może być odrzucona i tym samym obywatele nie mają obowiązku jej przestrzegania , administracja państwowa i sądownictwo jej stosowania . Jest ona jedną z czołowych współczesnych koncepcji zbliżających do siebie pozytywizm prawniczy i jusnaturalizm . Generalne klauzule odsyłające. Jest nimi przepis prawny , który jest : -znaczeniowo niedookreślony (świadomy zabieg prawodawczy) -odsyła do systemu norm i wartości -przedmiotem odesłania jest norma prawna -normy, oceny, wartości są wymienione z nazwy -charakter oceniający-akty wartościowania -jest przejawem luzu decyzyjnego. Język prawny. Język, w którym formułowane jest prawo , a więc język przepisów i norm prawnych. Jest zawarty w tekstach prawnych - Konstytucji , ustawach , rozporządzeniach , dekretach ( aktach normatywnych ). Język prawny jest odmianą języka naturalnego. Ma taką samą składnię , natomiast może się różnić w zakresie semantyki . Język prawny zawiera bowiem w sobie mocno rozbudowany i ściśle uporządkowany (co do zasady) aparat pojęciowy. Ułatwia on w miarę jednolitą interpretację języka prawnego, której dokonują osoby (organy) analizujące i stosujące prawo. Język prawniczy. Specyficzny język używany przez osoby stosujące i interpretujące prawo . Jest to język, w którym prawnicy rozmawiają o prawie. "Język prawniczy" bywa określany także jako " żargon prawniczy" - niektóre osoby mogą jednak to określenie traktować jako pejoratywne. Pojęcie i typologia źródeł prawa. Źródłem prawa jest prawotwórcza działalność państwa. Termin źródła prawa jest wieloznaczny: znaczenie historyczne - wszystko to z czego dowiadujemy się o treści norm prawnych znaczenie materialne - zespół czynników obiektywnych i subiektywnych kształtujących prawo znaczenie formalne - formy prawotwórczej działalności państwa. W systemie źródeł prawa III Rzeczpospolitej można wyróżnić akty normatywne pochodzące od: organów władzy ustawodawczej, organów władzy wykonawczej, terenowych organów administracji rządowej, organów samorządu terytorialnego. Akty normatywne pochodzące od organów władzy ustawodawczej- organami tymi są: Sejm, Senat oraz Zgromadzenie Narodowe; aktami normatywnymi pochodzącymi od tych organów są:
(…)
… (jeśli gmina ma charakter miejski), zarząd gminy; organy gminy mogą stanowić prawo miejscowe w postaci przepisów gminnych (miejskich), rada gminy może stanowić uchwały i przepisy porządkowe; zarząd gminy (miasta) może wydawać zarządzenia- wchodzą one w życie z dniem ogłoszenia
Tworzenie prawa:
Tryb ustawodawczy składa się z:
wykonania inicjatywy ustawodawczej,
rozpatrzenie inicjatywy przez Sejm w trzech…
… natury (św. Tomasz, Hugo Grocjusz, Fuller, Stamler)
Szkoła historyczna (F.C. von Savigny, G. von Hugo)
Koncepcja prawa żywego (E.Ehrlich - socjologia prawa)
Solidaryzm (L. Duguit).
Pozytywizm prawniczy (J. Austin, G. Jellinek)
Pozytywizm prawniczy (J. Bentham)
Neopozytywizm (H.L.A. Hart).
Koncepcja polityki prawa:
- maksymalistyczna: L.Petrażycki
- minimalistyczna: A.Podgórecki
Koncepcja inżynierii…
… sposób rozstrzygają podobne stany faktyczne. Przykładem tej formy prawotwórczej jest działalność sądów angielskich, system prawa precedensowego (common law). W takim systemie sędzia wydając rozstrzygnięcie ma obowiązek oparcia swojego orzeczenia na poprzednich orzechictwach. W każdym orzeczeniu wyróżnić można zasadę ogólną wyprowadzoną z dotychczasowego orzecznictwa (radio decidendi).
Umowa jako fakt prawotwórczy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)