Prawo międzynarodowe publiczne - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 168
Wyświetleń: 1064
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prawo międzynarodowe publiczne - wykład - strona 1 Prawo międzynarodowe publiczne - wykład - strona 2 Prawo międzynarodowe publiczne - wykład - strona 3

Fragment notatki:

PMP
Wykład 1
Pojęcię PMP. Po co definiujemy?
- Mamy potrzebę , co jest istotą PM
1. chęć poznania
2. potrzeba dydaktyczna (określamy zakres przedmiotu)
3. potrzeba systematyzacyjna (znaleźć, co jest najważniejsze, a co nie)
4.potrzeba normatywna
Trzeba zrozumieć PMP, żeby stosować we właściwy sposób
Np. 1) pojęcie traktatów: zgodnie z konwencją Wiedeńską: „Traktat - porozumienie poddane PM” Stąd pytanie : „ a co to jest PM?”
Np. 2) w KWoPT
Kiedy dochodzi do interpretowania traktatów, to odnosimy się do samego tekstu traktatu. Czasem to nic nie daje, nie pomaga zinterpretować, wtedy → w KWoPT art. 31 mamy: „ trzeba sięgać do innych norm PM” → tzw. Do wykładni systemowej
Stąd pytanie: „ do jakich norm będziemy sięgali?”
Np. 3) odpowiedzialność państwa/ OM za czyny zabronione przez PMP → responobility ( z ang.), lyibility - czyny nie zakazane przez PM, głównie szkody środowiska. Mówimy o tych 2 rozróżnieniach w ang. językach, bo w przepisach przygotowanych przez Komisje PM ONZ mówi się: „ Państwo/ OM ponosi odpowiedzialność za czyny zabronione PM”
A więc zdefiniowanie PM nie ma znaczenia teoretycznego, a tylko praktyczne ma.
„Jakie społeczeństwo, takie prawo”
„Ubi societas, ibi ius”
PM - to prawo regulujące funkcjonowanie wspólnoty międzynar., złożone z norm i instytucji, które służą regulacji stosunków społeczności międzynarodowej.
Mamy 2 elementy konstrukcyjne:
Społeczeństwo i Prawo
↓ ↓
Jest to pojęcie kluczowe dla PM. Ważne: czym jest prawo, na ile spełnia
Ważna jego struktura, stosunki, procesy, klasyczne warunki pojmowania, jaki jest Jakie są. W stosunku do prawa krajowego.
Społeczność międzynarodowa
Morfologia = struktura Istotny jest skład: mając piętno w 19 wieku, klasyczne pojmowanie wiąże się z zaliczaniem tylko państw, ewentualnie OM*
*OM w okresie przedwojennym jest ok. 10, a teraz 300 (członkami są państwa)
Nie prawniczo: „ państwa - to jednostki geopolityczne” Prawnicy z 19 w. :” państwo - to terytorium, zamieszkałe przez określoną ludność i poddane władze zwierzchnej.”
Definicja Georga Jellinka, niem. Pozytywista, została przyjęta na grunt PM w Konwencji 1933 w systemie amer., przyjętym w Montewideo (Urugwaj). To była konwencja o prawach i obowiązkach państw. Tam mamy definicje: „Panstwo = terytorium+ ludność + władza+ zdolność do działania w SM”→ a więc założono, że mogą istnieś państwa, które nie działają w SM. Tak się działo wtedy, bo w tych czasach były protektoraty. Za mniejsze państwa odpowiadały państwa-protektoraty → tzn. zwykłe państwa, które sprawowały kiedyś władzę nad koloniami.


(…)

…. Ludnościowe. USA ( 300 mln) Indonezja( 237 mln) Brazylia (200 mln)
Są państwa mikroskopijne: np. Watykan (824 obywateli)
PKB: USA - 13-14 trylionów $ Japonia - 4, Deutsch - 3, Chiny - 3, WB - 2,5, PL - 420 mld
Można mierzyć państwa miarą terytorium, np. Rosja, Kanada, USA
Na 202 państwa - PL zajmuje 68 miejsce, a Najmniejsza Islandia.
Można mierzyć potęgą militarną, np. bronią jądrową. Ma Pakistan, Irak…
…, które kolektywnie wyrażają się np. OPEC, Rada Oliwy, Rybołówcze organizacje, OM skupiające państwa, eksportujące cenne surowce
Są OM, mające ekspresje zewnętrzną = integracyjne. Np. MERKOSUR (wspólny rynek Ameryki PŁd ), UE, Unia Afrykańska + wspólnoty subregionalne np. ASEAN. Mają zdolność do działania w SM, zawieraja umowy.
Fakt, że państwa ustanawiają OM pokazuje instytucjonalny wymiar społ. międzyn…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (1)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

canienga napisał(a):

2016-05-11 07:00:02

to nie jest żadne pmp tylko jakies wypociny