To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
RELACJE MIĘDZY PRAWEM KRAJOWYM PAŃSTW CZŁONKOWSKICH A PRAWEM WSPÓLNOTOWYM Zasada pierwszeństwa prawa wspólnotowego nie została wyrażona expressis verbis w traktatach. Dopiero Traktat Ustanawiający Konstytucję dla Europy w art.10 „konstytucja i prawo przyjmowane przez instytucje UE mają pierwszeństwo przed prawem krajowym państw członkowskich” + art.7 „prawa podstawowe gwarantowane przez EKPC oraz wynikacjące ze wspólnych tradycji konstytucji państw stanowią zasady ogólne prawa UE”
Zasadę wypracowało orzecznictwo ETS ws:
Van Gend en Loos → „EWG stanowi nowy porządek międzynarodowy. Na jego korzyść państwa przekazały swoje prawa zwierzchnie. Podmiotami są państwa i jednostki.
Costa v. ENEL → Prawo wspólnotowe tworzy autonomiczne - niezależne od krajowych systemów prawa - źródło prawa, z którego wypływa wiążące dla państw członkowskich i ich obywateli prawo wspólnotowe.
Zasada ta polega na tym, ze w przypadku sprzeczności między normą prawa krajwego a normą prawa wspólnotowego organ stosujący prawo w danym państwie ma obowiązek pominąć niezgodną normę prawa wewntętrzenego i zastosować normę prawa wspólnotowego.
PIERWSZEŃSTWO W STOSOWANIU A NIE OBOWIĄZYWANIU.
W 2005r WSA w Wawie orzekł po raz I ws podatkowej, że w sytuacji, gdy polskie przepisy są sprzeczne z normami prawa wspólnotowego podatnik może je pominąć i zastosowac się do norm wspólnotowych.
Gdyby nie zasada prymatu nie byłoby możliwe funkcjonowanie UE, ponieważ cele Ue byłyby zagrożone, gdyby poszczególne państwa odmawiały stosowanie przepisów wspólnotowych. Stosunek między prawem wspolnotowym a prawem krajowym był i jest nadal rozstrzygany na korzyść prawa wspólnotowego.
Mamy do czynienie z DUALIZMEM systemów prawnych mimo że prawo wspólnotowe z chwilą przystąpienia danego państwa do UE staje się częścią jego wewnętrzengo porządku prawnego.
ETS jest „strażnikiem prawa wspólnotowego” w zakresie nie wypełniania zobowiązań traktatowych przez państwa członkowskie.
W państwa członkowskich istaniją organy powołane do sprawowania konstytucjności pr.
POLSKA ? Wyrok TK ws konstytucyjności Traktatu Akcesyjnego z 11.05.2005r.
Na mocy art. 188 TK posiada kompetencję do dokomponowywania oceny konstytucyjności TA jako rat. u.m. Za uprzednią zgodą wyrażoną w referendum. TK poruszył zagadnienie „obopólnie przyjaznej wykładni i kooperatywnego stosowania”
TK mówi, że prawo wspólnotowe nie jest „w pełni zewnętrznym od prawa polskiego”
NADRZĘDNOŚC KONSTYTUCJI (Konstytucji nie doznaje uszczerbku wobec inkorporacji do polskiego systemu prawnego prawa wspólnotowego, a zasada ta znajduje potwierdzenie w konstytucyjnie określonym mechanizmie kontroli konstytucyjności TA zaś sam proces integracji ma podstawy w konstytucji RP, która zezwala na przekazanie kompetencji w niektórych sprawach na rzecz organów wspólnotowych.
(…)
…” i „prointegracyjnie” → dwukrotnie wyrażono zgodę na wejście PL do UE.
Wyrok TK ws niekonstytucyjności art. 607 KPK dot. ENA z 27.04.2005r. Jest odpowiedzią na pytanie jakie zadał Sąd Okręgowy w Gd, który nabrał wątpliwości czy art. 607 ust. 1 zezwalający na przekazanie obywatela polskiego do państwa członkowskiego UE na podstawie ENA jest zgodny z art.55 Konstytucji zakazaującym ekstradycji obywatela polskigo…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)