146
Rada Ministrów przygotowuję koncepcję polityki państwa, wdraża ją, kontroluje odpowiada za nią. Prezes RM winien informować o tym prezydenta RP, który może zwołać RG. Rada Gabinetowa nie ma uprawnień Rady Ministrów. Prezydent RP może oddziaływać na RM, ale nie może robić tego w sposób władzy. Do RM należy faktyczna polityka bezpieczeństwa państwa. (art. 146 ust. 4)
Sztab Generalny wspiera tylko rząd, a nie jest ośrodkiem decyzyjnym na poziomie logistyczno-strategicznym, jest to kompetencja organów rządowych.
[TEORIA ZDERZAKÓW] Premier to minister ds. Służb Specjalnych, ma zwierzchnictwo i kierownictwo nad służbami specjalnymi. Inny minister może pełnić tylko rolę pełnomocników premiera, który ma za duż roboty - minister - koordynator służb specjalnych/ minister bez teki.
Delikt nie jest przestępstwem(????)
W czasie pokoju Minister Obrony Narodowej jest rzeczywistym zwierzchnikiem sił zbrojnych Rart.134 (Prezydent jest zwierzchnikiem nie we władczy sposób lecz MON).
W czasie wojny również on nie musi zostać Naczelnym Dowódcą Sił Zbrojnych, w czasie wojny to on jest rzeczywistym zwierzchnikiem.
Ustawa i stanie wojennym - sugestia, że powinno się go omawiać, że stanem wojny, że się łączą ze sobą - jest w tym akcie unormowanie Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych. Prezydent nie może nominować bez wniosku RM.
SEJM Ma wpływ na kreowanie polityki państwa poprzez kontrolę polityczna i prawną rządu. Jest to jedno z zadań sejmu, musi być przyzwolenie większości parlamentarnej, gdyż może by podciągnąć do odpowiedzialności w komisji, jest to kontrola na co dzień.
-Stała Speckomisja ds. Służb Specjalnych .
-Sejm decyduje o wojnie i pokoju.
Kwestia stanów nadzwyczajnych i akceptacji dla tych stanów - art. 230.
Ratyfikowanie działalności i ich legalności rządu - wnoszenie o odpowiedzialności konstytucyjnej.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)