Prawo konstytucyjne - wykład 6 - System parlamentarno-komitetowy

Nasza ocena:

3
Pobrań: 196
Wyświetleń: 945
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prawo konstytucyjne - wykład 6 - System parlamentarno-komitetowy - strona 1 Prawo konstytucyjne - wykład 6 - System parlamentarno-komitetowy - strona 2

Fragment notatki:

Ad. 3
System parlamentarno-komitetowy ( system rządów zgromadzenia).
(Szwajcaria od pierwszej połowy XIX w.; 1838, 1874, 1999 r. - konstytucje)
Nadrzędność parlamentu
Do władzy wykonawczej wchodzą wszystkie partie reprezentowane w parlamencie.
Cechy:
Naczelną zasadą organizacji aparatu państwowego jest zasada nadrzędności parlamentu
Wielofunkcyjność charakteru kompetencji parlamentu
Relacje pomiędzy parlamentem a rządem polegają na tym, ze rząd jest postrzegany jako komitet wykonawczy parlamentu
Rządem szwajcarskim jest Rada Federalna składająca się z siedmiu osób, działająca na zasadzie kolegialności (reprezentowane są w niej wszystkie liczące się partie)
Brak wyodrębnionej głowy państwa i premiera
Istnieje osoba posiadająca tytuł prezydenta (także wiceprezydenta), ale nie pełnią funkcji analogicznej do naszego prezydenta i premiera
Stanowisko prezydenta i wiceprezydenta obsadzają dwaj członkowie Rady Federalnej wybierani przez Parlament i zmiana na tych stanowiskach następuje co roku (z zakazem ponownego wyboru)
Szeroko stosowane są formy demokracji bezpośredniej (referendum, inicjatywa ludowa, weto ludowe, zgromadzenie ludowe)
Bardzo silne znaczenie federalnego charakteru tego państwa
System rządów w Polsce - parlamentarno-gabinetowy
Wątpliwości:
Prerogatywy prezydenckie (30)
Powszechny wybór Prezydenta
ŹRÓDŁA PRAWA KONSTYTUCYJNEGO
Źródłem prawa konstytucyjnego nazywamy akt normatywny, czyli zwierający przynajmniej jedną normę prawną, którą można zaliczyć do przedmiotu prawa konstytucyjnego.
Konstytucja jako źródło prawa konstytucyjnego
Rodzaje konstytucji:
Materialne - zbiór norm określających ustrój państwa
Formalne - wyodrębniony akt prawny (bądź akty) grupujący najważniejsze normy określające ustrój państwa
Niepisane - szereg aktów prawnych (niekoniecznie rangi konstytucyjnej) określających ustrój państwa (np. Wielka Brytania)
Pisane - istnieje jeden lub kilka aktów konstytucyjnych określających ustrój (równoznaczne z pojęciem konstytucji formalnej)
Podział konstytucji pisanych:
- jednolite (jeden akt konstytucyjny)
- złożone (kilka aktów konstytucyjnych - mających rangę konstytucji) np. Polska z lat 1992 - 1997: Nie uchylone przepisy konstytucji z 1952, Mała konstytucja, Ustawa konstytucyjna z 1992 r. o trybie przygotowania i uchwalenia konstytucji RP.
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz