To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
AKTY POCHODNE WTÓRNE
ustawodawcze/prawodawcze/prawotwórcze
dyrektywy, rozporządzenia, decyzje
procedury:
zwykła
90% aktów
domniemanie procedury zwykłej
inicjatywa - KE na zasadzie wyłączności
projekt trafia do RUE i PE (badają i pracują nad tym; wewnętrzny proces decyzyjny); musi być zgoda RUE i PE co do zmian; RUE musi wprowadzić zmiany jednomyślnie; negocjacje z KE; PE opracowuje projekt równolegle i negocjuje z KE; ostateczny projekt RUE i PE - są przesyłane do siebie wzajemnie - musi być kompromis dot. projektów, bo inaczej nie powstanie dany akt prawny
ogłaszany w Dzienniku Urzędowym UE
specjalna
inicjatywa - państwa członkowskie (min. 1/3, z własnej inicjatywy lub na zlecenie), PE (na zlecenie TSUE, EBI, EBC)
inicjatywa wpływa do PE lub RUE (zależy od tego, kto jest gospodarzem danej sprawy)
jak PE skończy debatować (zwykła większość), będzie się zgłaszał do RUE o zgodę (kwalifikowana większość)
jak RUE jest gospodarzem, zabiega do PE
jak jest zgoda akt prawny dochodzi do skutku
jak nie ma zgody wcześniej komitety pojednawcze; jak się nie uda, to ostateczne rozstrzygnięcie należy do decydenta, np. RUE może brak zgody PE pokonać jednomyślnie; jak PE chce pokonać RUE, to musi to zrobić kwalifikowaną większością kładki
RE może przenieść daną sprawę z procedury specjalnej do procedury zwykłej
jak projekt ma walor ogólnoeuropejski, to PE może się zgłosić do RE o przeniesienie do KE (procedura zwykła)
RE decyduje o tym jednomyślnie, chyba że postanowi (też jednomyślnie), że będzie głosować większością kwalifikowaną (dla usprawnienia procedury)
delegowane
rozporządzenia, dyrektywy, decyzje
wydaje KE
podstawa prawna: upoważnienie, które się mieści w prawie ustawodawczym w przepisach końcowych (i tam jest delegacja dla KE do wydania prawa - w jakim zakresie ma być wydane, musi być wskazany czas dla RUE i PE do zawetowania tego prawa)
KE wydaje i przesyła do RUE i PE (mają czas na zawetowanie - weto: RUE jednomyślnie, PE kwalifikowaną większością)
przesłanki, że to prawo delegowane: podstawą prawną jest upoważnienie do wydania aktu prawnego; akt wydaje KE
wykonawcze
wydaje KE
podstawa: traktat
rozporządzenia, dyrektywy, decyzje
(wg Lizbony) wydawane z przestrzeganiem zasady konsultacji ze środowiskami zainteresowanymi daną kwestią (grupami interesu)
konsultacje zbliżone do procedury komitologicznej
drogi konsultacji:
reprezentacje grup interesu
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)