Prawo europejskie I - podział kompetencji

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 553
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prawo europejskie I - podział kompetencji - strona 1

Fragment notatki:

 23.05.2013 zerówka! PISEMNA - 3 pytania z których trzeba będzie wybrać dwa
PODZIAŁ KOMPETENCJI MIĘDZY UNIĄ A PAŃSTWAMI CZŁONKOWSKIMI
W każdej fazie integracji europejskiej, był określony przez traktaty podział kompetencji między unią a państwami CZŁONKOWSKIMI. 
PO TRAKTACIE LIZBOŃSKIM (obowiązujący teraz)
 Kompetencje wyłączne UE - kompetencje należące do UE. PIERWSZEŃSTWO REGULACJI tych problemów, spraw ma UE. Ale jeśli UE czegoś nie uregulują to państwa mogą zwrócić się do UE, zaproponować własną regulację i UE musi wyrazić na to zgodę. Np jeśli wynajmujemy komuś mieszkanie to my jesteśmy gospodarzami a jak wynajmujący chce np pomalować to mieszkanie to musi się do nas zwrócić o zgodę. Państwa muszą uzyskać zgodę na regulację ale także na zakres regulacji (tak właśnie jak to państwo chce może być dana sprawa uregulowana). Kompetencji wyłącznych jest bardzo dużo.   Kompetencje dzielone między UE a państwa członkowskie - UE I państwa konkurują o kompetencje. - kompetencje dzielone - sytuacja, w której ten jest lepszy, kto pierwszy daną sprawę ureguluje. Mogą się zdarzyć konflikty między UE a państwem. Państwo taką regulację musi wysłać do KE. Co się może zdarzyć? Komisja ma prawo zarzucić, że dane państwo coś uregulowało naruszając prawo UE. państwo może się nie zgodzić, a Komisja może podać to państwo do Trybunału Sprawiedliwości. Państwo natomiast wobec Komisji może że ta regulacja narusza zasady dwie prawne: zasadę subsydiarności i proporcjonalności. Możemy zarzucić Unii, że zastosowała ona środek zbyt obciążających dane państwo. Bo mogła np ogarnąć dyrektywę. Możemy też zarzucić, że UE nie musiała w ogóle tego regulować, bo lepiej byłoby to zrobione na poziomie państwowym. Jeśli mówimy o konfliktach między UE a państwami, to występują one w ramach spraw kompetencji dzielonych. Walka taka prowadzi do przewag  Kompetencje pomocnicze UE - przed traktatem LIZBOŃSKIM tego nie było. Można nazwać je kompetencjami wyłącznymi, ponieważ te kompetencje należą do państw. W zasadzie jest to sytuacja, gdzie problemy, sprawy są regulowane przez państwa. Jest możliwa interwencja UE, natomiast generalnie te kompetencje należą do państw.  Obczaić jakie są kompetencje! 
Kompetencje wyłączne to kompetencje, w których pierwszeństwo posiada Unia i jej instytucja. Państwa mogą podjąć działania za uprzednią zgodą UE. Są to funkcjonowanie rynku wewnętrznego, unia celna, polityka monetarna krajów, które przyjęły walutę euro, zasoby morskie i polityka rybołówstwa, wspólna polityka handlowa.
Kompetencje dzielone to kompetencje, w których Unia i państwa członkowskie wspólnie stanowią prawo, lecz tylko tam, gdzie Unia nie wykonała swoich kompetencji lub zaprzestała wykonywać swoją kompetencję. Są to:

(…)

… harmonizacji prawa w tych obszarach. Są to: ochrona i polepszanie ludzkiego zdrowia, przemysł, kultura, turystyka, edukacja, młodzież, sport i doradztwo zawodowe, ochrona obywatelska, współpraca administracyjna. Art. 2 TFUE w dalszej części wspomina ogólne kompetencje Unii ws. gospodarczych i zatrudnienia. Szczególnymi kompetencjami posługuje się wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz