To tylko jedna z 12 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Prawo do pracy w ustawodawstwie polskim
4.1 Podstawowa zasada prawa do pracy w Kodeksie pracy
1.
Prawo do pracy stanowi treść jednej z podstawowych zasad prawa pracy. Treść zasady prawa do pracy nie zawsze była taka sama. Obecnie zgodnie z art.10KP każdy ma prawo do swobodnie wybranej pracy. Nikomu, z wyjątkiem przypadków określonych w ustawie nie można zabronić wykonywania zawodu. Teściowym uzupełnieniem tej zasady jest stwierdzenie, iż państwo określa minimalną wysokość wynagrodzenia za pracę oraz to, ze państwo prowadzi politykę zmierzającą do pełnego produktywnego zatrudnienia. Treścią zasady prawa do pracy objęto rozległy obszar odniesienia od swobody w podjęciu pracy do polityki pełnego zatrudnienia i minimalnego poziomu wynagradzania pracownika. 3. W szczególnych modelach zatrudniania np. w administracji publicznej treść zasady prawa do pracy jest uzupełniana o nowe aspekty treściowe np. obwiązuje sformalizowana zasada przeprowadzania naboru w całym obszarze korpusu służby cywilnej i na określone stanowiska w administracji samorządowej. Taka procedura przewiduje otwartość, konkurencyjność naboru, upowszechnianie informacji o wolnych stanowiskach w miejscach powszechnie dostępnych - stanowi to istotny składnik prawa do pracy.
4. Art. 10 KP ustawodawca wiąże prawo do pracy z zatrudnieniem pracowniczym tj zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania i spółdzielczej umowy o pracę. Powyższa regulacja nie wymusza jednak świadczenia pracy na takiej właśnie podstawie. W polskim systemie prawa obowiązuje zasada swobody umów . Praca może być świadczona np. na podstawie przepisów prawa cywilnego (np. umowa zlecenia, umowa o dzieło). W tym zakresie liczy się nie nazwa umowy, lecz jej właściwości i sposób wykonywania pracy. Jeżeli strony umowy są samodzielne i nie są sobie wzajemnie podporządkowane mama do czynienia z zatrudnieniem niepracowniczym o char. cywilnoprawnym. Jeśli jednak jest inaczej tj osoba wykonująca pracę świadczy ją w układzie pracy pod kierownictwem mamy do czynienia ze stosunkiem pracy pod kierownictwem pracodawcy. Świadczenie pracy w charakterze pracownika wiąże się z zapewnieniem tej osobie ochrony prawnej (zapewnia ją prawo pracy). Osoby pozostające w zatrudnieniu pracowniczym (pracownicy) są w znacznie lepszej sytuacji prawnej względem pracodawcy niż np. przyjmujący zlecenie cywilnoprawne względem zlecającego. 5. Ochronna funkcja prawa pracy, dla której prawo pracy powstało, w dzisiejszych czasach, w dobie narastającego kryzysu stanowi dla prawa swoiste zagrożenie. Obecnie dla wielu pracodawców ochronne prawo pracy stanowi barierę do zatrudnienia o charakterze pracowniczym, a jednocześnie jest bodźcem do zatrudniania osób w stosunkach cywilnoprawnych.
(…)
… zmierzającej do pełnego, produktywnego zatrudnienia zasobów ludzkich.
4.
Postulat pełnego produktywnego zatrudnienia znajduje również odzwierciedlenie w dokumentach prawa międzynarodowego.
Chodzi zwłaszcza o Konwencję nr 122 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącą polityki zatrudnienia. Deklaracja uznaje solenny obowiązek Międzynarodowej Organizacji Pracy popierania wśród różnych narodów świata programów…
… pracy pod kątem potrzeb gospodarki kraju oraz godzenia interesów pracodawców i pracowników. We współczesnych systemach społeczno-gospodarczych nadrzędnym celem polityki zatrudnienia jest walka z bezrobociem i jego skutkami. Politykę pełnego produktywnego zatrudnienia kojarzy się także z ogólniejszym problemem jakim jest polityka gospodarcza. Założenia polityki gospodarczej na terenie UE tworzą…
… licznych, ratyfikowanych przez Polskę konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy poświęconych problematyce najniższego wieku dopuszczania dzieci do pracy.
5.2 Zakaz pracy przymusowej
Zakaz pracy przymusowej jest standardem europejskim i światowym. Jest on przedmiotem przyjętej przez MOP w 1998 roku Deklaracji dotyczącej fundamentalnych zasad i praw pracy. Przedmiotem tego aktu są fundamentalne prawa…
… związek z ochroną zdrowia psychicznego i fizycznego tej kategorii osób. Zgodnie z ich treścią minimalny wiek pracy lub zatrudnienia nie jest niższy niż minimalny wiek, w którym kończy się powszechny obowiązek szkolny nałożony krajowym prawem lub 15 lat w każdym przypadku (dyrektywa Rady UE)
Polska regulacja dotycząca ograniczenia wolności pracy osób młodocianych pozostaje także w zgodzie z regulacjami…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)