Prawo budowlane i gospodarki przestrzennej-wykład 3

Nasza ocena:

3
Pobrań: 189
Wyświetleń: 1134
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prawo budowlane i gospodarki przestrzennej-wykład 3 - strona 1 Prawo budowlane i gospodarki przestrzennej-wykład 3 - strona 2

Fragment notatki:

Wykład 3., 03.03.11. - Koszty sporządzenia studium co do zasady obciążają budżet gminy (są jakieś małoistotne wyjątki) inicjatorem procedury uchwalania studium jest RG, która podejmuje stosowna uchwałę - o przystąpieniu do sporządzenia studium. Jak ta uchwała już jest to wójt/ burmistrz/prezydent miasta sporządza studium, nie fizycznie, tylko to tworzy osoba, która posiada uprawnienia do projektowania przestrzeni - urbanista (art. 5). Jak ten projekt jest sporządzony, to następuje wieloetapowa procedura, która składa się z takich elementów, które umożliwiają udział czynnika społecznego, który będzie miał wpływ na kształt studium; uzgodnienie z innymi organami (zarząd województwa, organy wyspecjalizowane w danych sprawach), jak uzgodnienia zostaną dokonane, to wtedy następuje ustalenie studium przez RG.
W kwestii procedury - udział czynnika społecznego w tworzeniu studium
- istotnym elementem procedury sporządzania i uchwalania studium jest udział tzw. „czynnika społecznego”. Przesłanką dla przyjęcia przez ustawodawcę takiego rozwiązania jest wymóg zgodności studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy z planami miejscowymi, co oznacza pośrednie oddziaływanie studium na sytuację właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości. Uwagi do projektu studium mogą być wnoszone terminie wyznaczonym w ogłoszeniu o wyłożeniu studium do publicznego wglądu. Uprawnienia do wniesienia uwag nie jest ograniczone żadnymi warunkami dotyczącymi zarówno treści jak i przesłanki ich wnoszenia. Nie ma obowiązku wykazania interesu prawnego czy tez wykazania naruszenia tego interesu. Uwagi do projektu studium nie wymagają uzasadnienia. Te uwagi mogą być albo krytyczne (najczęściej) ale również pozytywne. Uwago do wnoszenia studium nie wymagają uzasadnienia.
Otwarta formuła zgłaszania wniosków i uwag nie wyłącza zasad ogólnych dotyczących reprezentacji osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (posiadanie stosownego pełnomocnictwa w tym zakresie, inaczej zostanie potraktowane jako wypowiedz osoby jej dokonała, a nie jako wypowiedz imienna osoby, którą reprezentuje).
Przekroczenie terminu do składania wniosków i uwag skutkuje pozostawieniem ich bez rozpoznania. W związku z tym powstała wątpliwość czy terminy do składania wniosków i uwag mogą zostać przywrócone na podstawie przepisów KPA. Terminy te są terminami proceduralnymi, które zostały wyznaczone przez organ sporządzający projekt studium. Jednakże procedura sporządzania studium oparta jest na pewnej chronologicznej sekwencji czynności, które mają bezpośredni wpływ na kolejne czynności. Przywracanie terminów do składania wniosków i uwag staje się bezprzedmiotowe, bowiem projekt poddawany jest kolejnym etapom procedury, a może również zaistnieć taka sytuacja został już on uchwalony. W związku z tym należy przyjąć interpretację, w myśl której przywracanie terminów w ramach procedury sporządzania studium nie jest dopuszczalne. Rozstrzygnięcia wójta/burmistrza/prezydenta miasta o nie uwzględnianiu wniosków do studium, a także o nie uwzględnianiu uwag dotyczących projektu studium nie polegają zaskarżeniu do SA.


(…)

…, prezydenta miasta albo marszałka województwa o nieuwzględnieniu odpowiednio wniosków dotyczących studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, uwag dotyczących projektu tego studium, wniosków dotyczących miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, uwag dotyczących projektu tego planu albo wniosków dotyczących planu zagospodarowania przestrzennego województwa - nie podlegają…
… stanowi o wywiązaniu się przez gminę z obowiązku ustawowego polegającego na sformułowaniu lokalnej polityki przestrzennej. Studium stanowi syntezę aktów planowania obowiązujących na terenie gminy. Ustawa nie przewiduje odpowiedzialności odszkodowawczej gminy takiej jak w przypadku miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, która mogła by powstać w wyniku niekorzystnego kształtowania sytuacji…
… ustalenia warunków zabudowy, czy lokalizacji celu publicznego.
Najważniejszym skutkiem prawnym ustalenia studium jest dokonanie wiążących dla planowania miejscowego ustaleń w zakresie lokalnych zasad zagospodarowania, wskazania obszarów wyłączonych z zabudowach, wstępnych lokalizacji infrastruktury, form ochrony zabytków, etc.
Gminy, które nie uchwaliły studium traktowane są przez ustawodawcę…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz