Prawo administracyjne: zakłady administracyjne, instytucje, agencje, organizacje społeczne, zlecenie zadań, a zlecenie funkcji administracyjnych, administracja rządowa, powiązania administracji rządowej

Nasza ocena:

4
Pobrań: 231
Wyświetleń: 3948
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prawo administracyjne: zakłady administracyjne, instytucje, agencje, organizacje społeczne, zlecenie zadań, a zlecenie funkcji administracyjnych, administracja rządowa, powiązania administracji rządowej - strona 1

Fragment notatki:

Przedstawione zagadnienia stanowią element prawa administracyjnego. Przedmiot wykładamy jest na Uniwersytecie Łódzkim w ramach kierunku prawo. W pierwszej kolejności omówione zostały zakłady publiczne, instytucje, organizacje społeczne- wraz z cechami charakteryzującymi. Przeprowadzono dokładne rozróżnienie między zleceniem zadań, a zleceniem funkcji administracyjnych. Kolejną poruszoną kwestią jest prywatyzacja zadań publicznych. Następnie omawiana jest problematyka podziału terytorialnego. Szczegółowo przeanalizowana została kwestia administracji rządowej- m.in. funkcje, podział na administracje zespoloną i nie zespoloną.

PRAWO ADMINISTRACYJNE
Zadania mogą być wykonywane w formach nie władczych.
Funkcja ma z założenia element władczości.
Zakłady publiczne określane także jako zakłady administracyjne to wyodrębnione jednostki organizacyjne powołane do wykonywania zadań szczególnie istotnych i ważnych. Zadania te wiążą się przede wszystkim ze świadczeniem usług w sferze nauki, oświaty, kultury, ochrony środowiska, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, a także funkcji penitencjarnych np. zakład karny. Zakłady tworzone są w drodze ustawy bądź w drodze aktów podejmowanych na podstawie ustawy.
np. ustawa o działalności kulturalnej określa kto może tworzyć zakłady w dziedzinie kultury Jeśli chodzi o państwową szkołę wyższą konieczna jest ustawa.
Gdzie tkwi różnica między organami administracji publicznej, a zakładami administracyjnymi?
Zakłady powołane są do pełnienia określonych funkcji. Zadania powierzone zakładom wykonują nie tylko zakłady publiczne, ale tez niepubliczne, które mogą być tworzone przez osoby fizyczne, przez instytucje, spółki i fundacje.
Do cech charakterystycznych zakładów zalicza się również ich strukturę. Użytkownicy zakładów to destynatariusze. W strukturze zakładów wyróżnia się organy monokratyczne i kolegialne. Zakładami zawsze kieruje organ monokratyczny, oprócz tego tworzone są organy pomocnicze (doradcze), którym czasem powierzane są pewne funkcje decyzyjne. Związane jest to z tym, że w zakładach powstają organy zrzeszające użytkowników organów.
Użytkowanie zakładu może być ewolucyjnie bezpłatna, albo wiązać się z poniesieniem kosztów.
Aby założyć niepubliczny zakład trzeba uzyskać zezwolenie i wpisać się do rejestru. Państwo zachowuje kompetencje do kontroli zakładów niepublicznych najczęściej w formie zezwolenia na ich funkcjonowanie, poddając je kontroli władz publicznych, a niekiedy przyznaje im uprawnienia takie jakie posiadają zakłady publiczne. Np. niepubliczne szkoły muszą realizować programy szkoleniowe i być powszechnie dostępne, ponieważ ich świadectwa są ważne jak świadectwa szkół publicznych. Możliwe są tez szkoły publiczne prowadzone przez podmioty niepubliczne.
Kolejna cecha zakładów to powszechność dostępu. Ubiegać się może każdy, co nie stoi na drodze dla m.in. egzaminów wstępnych (w wypadku uczelni).
Korzystanie z usług zakładów może być dobrowolne, a może być przymusowe. Np. Obowiązek szkolny- możliwość ukarania rodziców nieprowadzących dzieci do szkoły; zakłady karne.
Za cechy ewolucyjną zakładów można uznać odstępowanie do bezpłatności oraz przejmowanie zadań zakładów przez podmioty niepubliczne.
Zakłady to druga grupa podmiotów wykonujących zadania administracji publicznej.


(…)

… i jakie organy są przez niego nadzorowane.
Określając zakres działania premier wskazuje dział lub działy którymi ma kierować minister, następnie minister w drodze obwieszczenia (ale ten który kieruje administracją rządową, nie dotycz ministrów bez teki- oni nie mają jednostek podległych) określa wykaz jednostek, które jemu podlegają.
Ministerstwo tworzy, znosi lub przekształca RM w drodze rozporządzenia…
… w zakresie zdań w administracji rządowej.
Do uprawnień wojewody jako przedstawiciela rządu zalicza się też prawo wstrzymania egzekucji administracyjnej na obszarze województwa. W szczególnych wypadkach na czas określony, trzeba poinformować ministra właściwego ministra. W wypadku egzekucji pieniężnej- tylko raz, na maksymalnie 30 dni.
Urząd wojewódzki może mieć też swoje delegatury (miały być dawno…
… odpowiedzialność za rezultaty
Niezespolona administracja rządowa:
-szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych, dyrektorzy izb skarbowych, dyrektorzy urzędów morskich, dyrektorzy urzędów statystycznych.
Ustanowienie niezespolonej administracji rządowej następuje wyłącznie w drodze ustawy gdy jest to uzasadnione ogólnopaństwowym charakterem zadań lub obszarem działania przekraczający obszar województwa.
Stanowienie…
… generalny (państwo w całości rezygnuje z wykonywania określonych zadań- np. notariat, komornicy), bądź też charakter częściowy (gdy państwo dopuszcza do wykonywania zadań publicznych także podmioty niepubliczne, ale samo także zadania te w pewnym zakresie wykonuje).
Notariusze- przed prywatyzacją były wyłącznie państwowe biura notarialne, państwo zrezygnowało z prowadzenia tych zadań i powierzyło…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz