prawo administracyjne - ogólnie

Nasza ocena:

4
Pobrań: 707
Wyświetleń: 1981
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
prawo administracyjne - ogólnie - strona 1

Fragment notatki:

doc.

Notatka zawiera takie informacje, jak: pojęcie i podziały administracji, funkcje administracji, administracja publiczna, administracja prywatna, zakres i podziały prawa administracyjnego, prawo administracyjne jako prawo publiczne, podziały prawa administracyjnego, źródła prawa administracyjnego, cechy źródeł prawa administracyjnego, przesłanki stanowienia prawa miejscowego, prawo miejscowe w gminie, prawo miejscowe w powiecie, prawo miejscowe w województwie, zasada praworządności oraz równości wobec prawa podmiotów administrowanych, zasada pomocniczości, zasada jawności administracyjnej, zasada centralizacji i decentralizacji,
zasada monizmu i dualizmu.

Notatka pozwoli na usystematyzowanie i uzupełnienie wiedzy z przedmiotu prawo administracyjne.


PRAWO ADMINISTRACYJNE
część ogólna
Dr Iwona Sierpowska
Literatura: : „Prawo administracyjne” -
Jan Boć,
Pod red. Zb. Leoński,
Jan Zimmermann (+)
Ewa i Edward Ura
temat : Pojęcie i podziały administracji
Administracja - administratio (-rare), łacińskie; zarządzać, przewodzić, kierować, służyć.
Kiedy powstało państwo, powstała administracja. Pierwszymi dziedzinami, w których się rozwinęła były : podatki i wojskowość- obronność.
Nowożytna administracja powstała ok. XVIII wieku i łączona jest z biurokracją, która cechowała się:
Hierarchiczną strukturą administracji,
Wykwalifikowaną kadrą urzędniczą,
Podziałem zadań na różnych szczeblach
(wykwalifikowani urzędnicy, odpowiedzialność - odpowiedzialni za wykonanie powierzonych zadań).
Administracja w państwie socjalistycznym:
Ograniczenie roli organów przedstawicielskich,
Rozbudowanie administracji zajmującej się kontrolą i nadzorem,
Sprzężenie administracji z działalnością partii,
Rozbudowa ochrony socjalnej obywatela. Państwo i administracja pełniły rolę opiekuńczą. Zaspokajały potrzeby w dziedzinie: kultury, wypoczynku, rekreacji, w znacznie większym stopniu niż w gospodarce wolnorynkowej.
Funkcje administracji
Administracja pełni następujące funkcje: policyjna, reglamentacyjna, świadcząca (świadczenia materialne i świadczenia niematerialne), właścicielska.
Funkcja policyjna (policja administracyjna)
Są to działania administracji chroniące dobra i wartości człowieka i państwa. To administracja zajmująca się ochroną dóbr i wartości: życia, zdrowia, mienia, bezpieczeństwa, porządku publicznego i środowiska.
Ochrona owych dóbr odbywa się poprzez wykorzystanie władztwa administracyjnego zabezpieczonego przymusem państwowym.
Organy struktury administracyjnej wykonujące funkcje policyjne: policja, straż miejska, wojsko, urzędy kontroli skarbowej, prokuratura, wszelkiego rodzaju inspekcje (PIP, PIH, sanitarna).
Funkcja reglamentacyjna (reglamentacyjno- porządkowa)
Reglamentować - rozdzielać, przydzielać, ograniczać, wydzielać.
Współcześnie reglamentacja łączy się z tworzeniem monopoli państwowych, do których państwo dopuszcza inne podmioty poprzez system koncesji i zezwoleń. Funkcja reglamentacyjna widoczna jest również w polityce celnej i podatkowej.
Poprzez reglamentację, państwo reguluje dostęp do określonych towarów, usług, działalności, kierując się względami ekonomicznymi i społecznymi (reglamentacja to rodzaj ingerencji państwa w gospodarkę).
Funkcja świadcząca
Zaliczamy tutaj świadczenia administracji na rzecz obywateli, nakierowane na zaspokajanie ich potrzeb w takich dziedzinach jak: oświata, nauka, ochrona zdrowia, pomoc społeczna oraz w innych sferach socjalno- bytowych.


(…)

… (zmodyfikowane). Są to ustawy.
Zaliczamy tu: prawo ochrony środowiska (przyrody, zwierząt), prawo budowlane, prawo zagospodarowania przestrzennego, prawo osobowe (zmiana imion i nazwisk, ochrona danych osobowych, dokumenty tożsamości, ewidencja ludności), regulacje dotyczące oświaty, nauki, kultury, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, geodezji, kartografii, prawo górnicze.
Podział III.
Ponad to wyróżniamy…
… jest również możliwość udziału obywateli w posiedzeniach organów uchwałodawczych samorządu terytorialnego.
Zasada jawności może być ograniczona poprzez: obowiązek ochrony danych osobowych,
ochronę informacji poufnych,
obowiązek zachowania tajemnic: państwowej, służbowej, zawodowej.
Ad.4 ZASADA CENTRALIZACJI I DECENTRALIZACJI
Centralizacja - charakteryzuje się odgórnym wpływaniem na działalność administracji niższego…
….
Istnieją wątpliwości, co do tego czy organy administracji niezespolonej mogą wydawać przepisy powszechnie obowiązujące, Ustawa o administracji rządowej w województwie kompetencje te przyznaje tylko wojewodzie, zaś niektóre ustawy szczególne, także organom niezespolonym (ustawa o obszarach morskich RP daje takie uprawnienia dyrektorom urzędów morskich - uprawnienia o wydawaniu rozporządzeń porządkowych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz