To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
24.10 Kontrola administracji
pojęcie kontroli, rodzaje, kontrola zewnętrzna (wybrane aspekty), kontrola wewnętrzna
kontrola zawsze odbywa się w pewnym schemacie:
- badanie istniejącego stanu rzeczy;
- zestawienie stanu zastanego ze stanem postulowanym, (zestawienie tego, co jest z tym, co powinno być);
- sformułowanie oceny;
- ustalenie przyczyn rozbieżności (o ile istnieją);
- sygnalizowanie o dokonanych spostrzeżeniach (po kontroli trzeba poinformować kierownika jednostki kontrolowanej, są to tzw. zalecenia pokontrolne - to jest tylko sugestia, co można byłoby zmienić, żeby było lepiej, więc organ kontrolowany powinien wziąć pod uwagę sugestie ale nie ma obowiązku ich wprowadzania); od kontroli nie można się uchylić
cele kontroli - doskonalenie działalności podmiotu kontrolowanego; można też modyfikować ten schemat, który czasem nie jest dobry.
Podstawą kontroli oprócz przepisów prawa może być również stosunek podległości organizacyjnej.
Etapy kontroli:
cel
wybranie kryteriów
przeprowadzenie kontroli
uzgadnianie i analiza wyników
sporządzenie efektów kontroli i ewentualnych zaleceń
(to wszystko jest określone w przepisach prawa)
kontrola
nadzór
kierownictwo
badanie stanu faktycznego ze stanem postulowanym; inaczej rewizja, inspekcja, lustracja, wizytacja
kontrola + wiążący wpływ;
podmiot, który nadzoruje ma przyznane środki nadzoru (merytorycznego lub personalnego (umożliwia odwołanie kogoś ze stanowiska))
kontrola + nadzór + koordynacja
organ nie odpowiada za pracę jednostek kontrolowanych
organ nadzorujący odpowiada za działalność nadzorowanych jednostek i organów
organ ponosi pełną odpowiedzialność za pracę jednostek kierowanych
kryteria kontroli:
legalność (zgodność z prawem);
gospodarność (sprawdzamy ekonomiczność);
celowość (czy działalność organu jest zgodna z celem aktu normatywnego, który daje mu możliwość kontroli);
rzetelność (sprawdzamy czy dany organ działa z należytą starannością)
postaci kontroli:
rewizja (kontrola działalności finansowej, sprawdzamy stan środków finansowych czy majątkowych; najczęściej na podstawie oglądania dokumentów);
inspekcja (obserwacja zachowań pracowników bądź całej jednostki);
lustracja (to też obserwacja spraw, ale innych niż zachowania);
wizytacja (łączy w sobie lustrację i inspekcję).
(…)
… państwową: Sejm, Prezydent RP, NIK, Państwowa Inspekcja Pracy, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, Rzecznik Praw Obywatelskich, Trybunał Konstytucyjny, Trybunał Stanu, Sądy.
przykłady podmiotów kontrolowanych przez administrację niepaństwową: obywatele, organizacje społeczne.
Sejm - sprawuje kontrolę polityczną (koncentruje się na sprawdzeniu czy działania podmiotu zgodne są z polityką rządu);
- regulacje prawne: Konstytucja (art. 95 ust. 2: „Sejm sprawuje kontrolę nad działalnością Rady Ministrów w zakresie określonym przepisami Konstytucji i ustaw.”), Uchwała Regulamin Sejmu;
- kontrola poprzez głosowania w ramach przyznania wotum zaufania lub jego braku dla rządu czy poszczególnych ministrów;
- sposoby kontroli: na posiedzeniach plenarnych (kontrola wykonywana przez cały Sejm podczas posiedzeń…
…, które z jakiś powodów nie mogą być rozpatrzone przez komisje stałe;
śledcze (do załatwienia konkretnych spraw, mają uprawnienia prokuratorskie, dana komisja musi zakończyć pracę wraz z końcem kadencji Sejmu);
interpelacje (w formie pisemnej), zapytania (w formie pisemnej), pytania (w formie ustnej).
Najwyższa Izba Kontroli (NIK)
- sprawuje kontrolę nad wydatkami państwa; kontroluje wszystkie urzędy, instytucje…
… powierzył kierowanie ministerstwem, naczelny Dowódca Sił Zbrojnych, posłowie i senatorowie);
- przedmiot kontroli: naruszenie w zakresie swojego urzędowania lub w związku z zajmowanym stanowiskiem Konstytucji lub innej ustawy w sposób zawiniony (popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego).
Sądy
- administracja jest kontrolowana zarówno przez sądy administracyjne, jak i powszechne (przy czym…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)