To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Prawo a państwo
Struktura podstawowa wspólnoty państwowej Teorie państw:
teoria umowy społecznej - w epoce oświecenia uważano, że państwo powstało w wyniku umowy społecznej, nie zauważając, że powstaje ono z pilnych egzystencjalnych potrzeb i konieczności T. Hobbes - na rzecz państwa poświęcił wolność jednostek, które dobrowolnie tworzą państwo
J. Locke - wolność jednostek zostaje zachowana, ale kosztem powstających konfliktów, a tym samym jedność państwa jest trudna do utrzymania. Człowiek zawsze bowiem może się powołać na swe niezbywalne prawa i uwolnić się od nakazów prawa państwowego
J. J. Rousseau - próbował łączyć wolność i zobowiązanie. Wolność polega na tym, że człowiek czyni własnym i urzeczywistnia to co jest słuszne
teoria organiczna J. Fitche - państwo jest niczym organizm żywej istoty. Ludzie stanowią część całości - w konsekwencji państwo jest nadrzędne wobec prawa i ludzi
F. Stahl - państwo ma szczególną godność, bo tylko w życiu państwowym człowiek ma możliwość urzeczywistnić się jako jednostka moralna. Państwo ma moralność doskonałą
teoria organiczna zapomina, że państwo nie jest organizmem świadomym, lecz jest tworzone przez ludzkie decyzje, które nadają mu kształt. Świat moralności jest zaś otwarty tylko dla człowieka i jego problemów
Państwowa wspólnota prawa
wg Kelsena - wspólnota nie opiera się tylko na relacjach faktycznych i psychicznych ludzi stanowiących jej członki, musi istnieć jeszcze porządek prawny, opierający się na normie podstawowej.
wbrew opinii Kelsena - wspólnota nie może jednak być oparta tylko na procesach indywidualno-psychicznych jej członków, ani na abstrakcyjnym porządku norm. Wspólnoty powstają dzięki temu, że ludzie swe działania kierują na innych wg określonych norm zachowania.
wspólnota jest wynikiem celowego ludzkiego zachowania, które jest oparte na praktycznych normach
normy regulujące to celowe zachowanie muszą pasować do ogólnej struktury porządku wspólnoty
musi istnieć najwyższy organ wspólnoty, mający władzę regulacji tych norm
dopiero wspólnota, której życie jest prawnie porządkowane przez organ mający najwyższą władzę i to w sposób wszystkich obowiązujący - można nazwać państwem. Państwo jest więc formą politycznej egzystencji istniejącej w nim wspólnoty. Relacje państwa i prawa
Teorie relacji
pierwszeństwo prawa przed państwem - władza rządzenia zostaje wyprowadzona z prawa naturalnego. Jest nie do utrzymania, gdyż nie sprawdza się w życiu. Można co najwyżej stwierdzić, że prawo jest chronologicznie wcześniejsze niż państwo /zwyczaj, tradycja, prawo zwyczajowe/, ale to nie daje podstaw do stwierdzenia jego wyższości nad państwem
(…)
…. Pogląd, że prawo pozytywne wypływa jedynie z woli państwa ma 2 słabe punkty
prawo międzynarodowe nie można oprzeć na woli państwa
inne prawa pozapaństwowe np. kościelne - nie może obowiązywać tylko na podstawie zezwolenia państwa lub tolerowania go
identyczność państwa i prawa - jest też nie do przyjęcia p. u Kelsena - państwo jest jedynie czystym porządkiem prawnym, a jego zadanie ogranicza…
… w dyskusji i duchowym dociekaniu - każdy ma prawo dodać tu swój głos
poszczególni obywatele musza mieć prawo wstępu do wszystkich organów państwowych, które maja uprawnienie do stanowienia norm prawnych
w tym modelu cel nie uświęca środków - celowość jest podporządkowana słuszności, a racja stanu racji prawa.
Napięcia w relacjach państwo-prawo
prawo może zostać wykorzystane jako usprawiedliwienie samowoli…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)