Prawne formy działania administracji publicznej. O ile źródła prawa dają nam pewien obraz podstaw prawnych do działań podejmowanych przez administracje publiczną, o tyle prawne formy działania powinny nam dać pewien obraz instrumentów, narzędzi stosowanych przez organy administracji publicznej. Przedmiotem wykładu będą tylko prawne formy działania, te określone w przepisach, bo poza prawnymi są też inne, faktycznie stosowane, nie uregulowane przepisami prawa. Systematyka może być różna, w zależności o przyjęte kryterium. Nasze kryterium, to kryterium władczości , ale może być też np. kryterium w oparciu o skutki prawne (prof. Ochendowski). Podział:
Formy władcze :
działania władcze administracji publicznej będą wymagały wyraźnego wyposażenia organu administracji w prawo do korzystania z władztwa, (nie ma ogólnego domniemania);
do podejmowania działań władczy musi być wyraźna norma kompetencyjna („organ palcem musi ją pokazać”), np. starosta uprawniony do cofnięcia prawa jazdy;
stosowanie działań władczych wymaga respektowania pewnej procedury, działania władcze z natury rzeczy powodują jakieś skutki w sytuacji prawnej adresata (np. jakaś przykrość) więc wymóg stosowania procedury jest ważny, aby taka decyzja nie spadała na adresata jak „piorun z jasnego nieba”;
działania władcze są działaniami jednostronnymi;
działania władcze muszą być we właściwej formie zakomunikowane adresatowi (wymóg właściwej komunikacji, zgodnej z prawem);
działania władcze administracji publicznej podlegają kontroli sądowej (konsekwencja zasady legalności), co do zasady wszystkie te działania będą podlegały kontroli sądowej.
Formy niewładcze organ administracji publicznej nie musi dysponować wyraźną kompetencją (nie ma takiego wymogu), upoważnienie może wynikać z zakresu działania tego organu (z ogólnych norm zakreślających jego działalność);
nie ma wymogu przeprowadzenia procedury, wystarczą zasady prawa cywilnego;
w przypadku działań o charakterze niewładczym, zazwyczaj mamy do czynienia z takimi czynnościami, które mają charakter dwustronny, np. umowy cywilnoprawne, gdy strony układają wzajemne stosunki na zasadzie równorzędności;
w przypadku działań niewładczych nie ma wymogu właściwej komunikacji;
wymóg kontroli sadowej w stosunku do działań niewładczych jest w zasadzie zbędny, ale pojawiają się takie sytuacje, takie czynności niewładcze, które mogą pośrednio wpływać na sytuację prawną adresata, np. czynności materialno-techniczne i ustawodawca w stosunku do niektórych otworzył drogę do kontroli sądowej.
Władcze formy działania admi nistracji publicznej Dalsza systematyka, władztwo administracyjne może się przejawiać w tych trzech obszarach:
(…)
… kompetencyjnej (oparcie właściwe). Dwie normy: art. 7 (ustawa o samorządzie gminnym) -> „gmina ma się zajmować gospodarką przestrzenną”; art. 140 (prawa o ruchu drogowym) przyznający staroście prawo do cofania tzw. prawa jazdy, norma bardzo rozbudowana, organ, przesłanki i określenie charakteru uprawnienia. Różnica jest taka, że norm pierwsza określa pewien zakres zadań, a ta druga ma charakter kompetencyjny…
… -> To nie jest przyrzeczenie publiczne w rozumieniu prawa cywilnego. Takie to przyrzeczenie, które jest:
składane przez organ administracji publicznej,
regulowane przepisami prawa administracyjnego,
wywiera swe skutki w sferze prawa administracyjnego. Przyrzeczenie administracyjne - oświadczenie woli organu administracji publicznej, który zobowiązuje się do podjęcia w przyszłości określonych czynności albo też czynności…
…); w ramach tych form są następujące formy skonkretyzowane:
a) akt administracyjny zewnętrzny (decyzja administracyjna),
b) akt administracyjny generalny (np. znak drogowy, zawiera nakaz lub zakaz, a adresatem jest pewna grupa podmiotów bliżej nie określona, adresatem tego rozstrzygnięcia można powiedzieć jest każdy użytkownik drogi publicznej),
c) akty powszechnie obowiązujące - poza tym, że są źródłami…
… i obowiązki podmiotów. Podział aktów administracyjnych:
Akty konstytutywne i deklaratoryjne:
Akty konstytutywne - takie akty, które tworzą określone stosunki administracyjnoprawne, przekształcają je, albo unicestwiają. Np. pozwolenie budowlane. Skutek wydania koncesji, pozwolenia jest taki, że pomiędzy organem administracji publicznej a adresatem nawiązany zostaje stosunek administracyjnoprawny…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)