To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Utwór zbiorowy i zbiory utworów - w przypadku zbioru, przedmiotem mogą być utwory tylko jednego autora, lub inne składniki stworzone przez jedną osobę
- utworu zbiorowego muszą tworzyć co najmniej dwóch autorów poszczególnych części
- w przypadku utworów zbiorowych zasadniczo konieczne jest współdziałanie autorów poszczególnych części, zazwyczaj za pośrednictwem redakcji, z przyczyn praktycznych prawo autorskie przysługuje wydawcy (ponosi on koszty organizacyjne i musi mieć zapewnioną korzyść majątkową), twórca przysługują jedynie prawa do części mające samodzielne znaczenie, jeśli jest utworem i jeśli da się taką część wyodrębnić- art. 11, ograniczenie praw twórców
- brak współdziałania w przypadku zbiorów
Podmiot praw autorskich Jest to twórca, czyli osoba fizyczna. Przyznanie ochrony na podstawie ustawy o ochronie praw autorskich, nie wiąże się ze spełnieniem żadnych formalności. Utwór jest objęty ochroną od chwili ustalenia, bez względu na to czy jest ukończony, mogą podlegać części utworów jeśli spełniają przesłanki oryginalności i indywidualności. Domniemanie autorstwa- poprzez umieszczenie nazwiska, bądź podanie do wiadomości w jakikolwiek sposób; przeniesienie ciężaru dowodu na korzyść twórcy.
Twórczość anonimowa- twórca ma prawo do nieujawniania swojego autorstwa. Konsekwencje są istotne co do liczenia czasu ochrony. Twórca może posługiwać się pseudonimem. Odpowiedzialny jest producent, wydawca bądź organizacja zbiorowego zarządzania. Prawo do autorstwa- prawa osobiste. Pierwotne nabycie praw autorskich - ex lege- art. 11 utwory zbiorowe. Wtórne nabycie praw autorskich- np. producent utworu audiowizualnego.
Współautorstwo- art. 9 Przynajmniej dwóch autorów, wola wspólnego tworzenia utworu
Prawo przysługuje wspólnie; domniemanie, że wielkości udziałów są równe
Wkłady twórców- odzwierciedlony w utworze, nie koniecznie wyodrębniony
Część mająca samodzielne znaczenie- możliwość dysponowania przez każdego z autorów, tylko co do całości konieczność zgody wszystkich, w przypadku braku zgody możliwość rozpatrzenia sprawy przez sąd, każdy może dochodzić roszczeń co do naruszeń, uzyskane świadczenia przysługuje wszystkim
Wykonywanie praw autorskich
Przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych
Utwory połączone - różnią się tym, że nie ma porozumienia na etapie tworzenia, powstały osobno. Są połączone w celu wspólnej eksploatacji. Jeden z twórców nie może dysponować całością, odmowa musi być wyraźnie uzasadniona. Art. 9 i 10- wykonywanie praw odpowiednio do współautorstwa.
Wydawca, producent - brak definicji, domniemanie z umieszczenia nazwiska lub nazwy, może być osoba fizyczną lub prawa; działalność ma charakter organizacyjny (ponoszenie nakładów finansowych, prace związane z procesem wydania i produkcji danego utworu)
(…)
… anonimowy
-utwory zbiorowe
-utwór audiowizualny
- prawa pokrewne- odrębne uregulowania
Utwór pracowniczy
- utwór stworzony w wyniku wykonywania obowiązków służbowych
- nabycie z chwilą przyjęcia utworu (złożenia oświadczenia woli pracodawcy, o tym, że przyjmuje utwór stworzony przez pracownika)
- zakres nabytych praw- pochodne nabycie praw majątkowych przez pracodawcę, po spełnieniu określonych przesłanek; nie nabywa w zakresie nieograniczonym, tylko w takim zakresie w jakim wynika z umowy o pracę i zgodnego z celem zatrudnienia, typowe następstwa gospodarcze i społeczne
- zabezpieczenie interesów twórcy
- termin dla rozpowszechnienia
- termin dla oświadczenia o przyjęciu
- pracownik instytucji naukowej art. 14; dotyczy tylko publikacji utworu przez pracownika naukowego- instytucja ma pierwszeństwo opublikowania, uczelnia ma również pierwszeństwo w opublikowaniu pracy dyplomowej swojego studenta; umowa może zawierać inne rozwiązania
Utwory chronione na zasadach szczególnych
- utwory audiowizualne
Odrębności związane ze złożoną strukturą utworu audiowizualnego
Odrębności związane z eksploatacją utworu audiowizualnego
- programy komputerowe
Treść praw majątkowych szersza
Wyłączenie dozwolonego użytku prywatnego, ograniczenie publicznego
Zakaz dekompilacji o charakterze względnym
Prawa pokrewne- przedmiot
- artystyczne wykonania art. 85 ust. 2
- fonogramy i wideogramy jako ,,pierwsze utrwalenie” art. 94 ust 1 i 2
- nadania programów art. 97
- pierwsze wydanie editio princeps art. 991 - wydanie naukowe i krytyczne art. 992 24.11.2012r. Wykład II
Produkcja Misia uszatka- zgoda spadkobiercy rysownika, brak…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)