Prasa masowa w USA

Nasza ocena:

5
Pobrań: 686
Wyświetleń: 3927
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prasa masowa w USA - strona 1 Prasa masowa w USA - strona 2 Prasa masowa w USA - strona 3

Fragment notatki:


PRASA CODZIENNA W USA W XIX WIEKU I NA POCZTĄTKU XX WIEKU. Przyczyny rozwoju prasy masowej: Zmiany p olityczne - Amerykańska Wojna o Niepodległość (prasa rewolucyjna, informacje o przebiegu walk, budzenie świadomości narodowej, budowanie od podstaw infrastruktury państwa), Rewolucja Francuska Przemiany społeczno-gospodarcze - fala emigracji do Stanów Zjednoczonych, rozwój kapitalizmu, rozwój klasy robotniczej, wzrost liczny mieszkańców miast, obowiązek szkolny, Rozwój technik druku Rozwój techni k sprzedaży i promocji prasy - do tej pory sprzedaż w prenumeracie, wykorzystanie automatów z gazetami, zatrudnienie gazeciarzy (Day) Narodziny Penny Press (Pe nny Daily) ("prasa jednocentowa") to określenie opisujące ukazującą się od lat 30 XIX w. w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie tanią, brukową, tabloidalną prasę. Hasło, które przyświecało wydawcom i dziennikarzom taniej, wysokonakładowej prasy : „Publish and be damned!” Prasa masowa I generacji Poprzednicy Benjamin Daya:
L. Walter, „Transcripts”,
Ch. Cornwell, „The Cent”,
H. Greeley, „The Morning Post”,
Benjamin Day: 3 września 1833 - „The New York Sun” (później: „The Sun”) podtytuł: It Shines for All . - atrakcyjna cena,: początkowo 5, potem 2, potem 1 cent,
- stale rosnący nakład: 4 miesiące od wydania 5 tyś egzemplarzy, po roku 10 tyś, 2 lata - 20 tyś, 1860 rok: 77 tyś egzemplarzy,
- konkretny odbiorca: klasa robotnicza,
- publikowanie informacji sensacyjnych (newsów),
- podejmowanie atrakcyjnych tematów lokalnych,
- atrakcyjna forma graficzna,
- zatrudnienie gazeciarzy,
- wykorzystanie pracy reporterów,
- sprzedaż reklam i publikacja ogłoszeń,
- wykorzystanie nowoczesnych technik druku,
„Sprzedaję tak dużo - by móc sprzedawać tanio, a sprzedaję tanio, by móc sprzedawać dużo” Benjamin Day
James Gordon Bennett Starszy imigrant ze Szkocji, przebywał w różnych miastach Stanów Zjednoczonych, podejmował się różnych prac (jako free-lancer, asysten wydawcy),
pierwsze próby wydawnicze: „Sunday Courier”, „Enquirer” („Courier and Enquirer”)
„The Herald” - „New York Herald” , ukazuje się od 1835, model prasy brukowej
- szokujące newsy: skandale, morderstwa, zboczenia,
- zapoczątkowanie procederu „inicjowania wydarzeń”, które później będzie można opisać
- wykorzystanie wywiadu jako gatunku dziennikarskiego,
- zmiany na lepsze: unowocześniona struktura redakcji, zatrudnienie korespondentów (również zagranicznych), wykorzystanie nowinek technicznych, poszerzenie działu ogłoszeń

(…)

… działalność związków zawodowych,
- jednym z korespondentów gazety był Karol Marks,
- sensacja nie przybiera w dzienniku brutalnej, demoralizującej formy, - dodatki do gazety: książki,
Henry J. Raymond Współpracownik Greeley'a, podzielał jego poglądy i miał ambitny plan: stworzyć umiarkowanie konserwatywny polityczny dziennik. 1851 - „New York Daily Times”, w 1867 przemianowany na “New York Times” - dziennik…
… stylu pisania „the melodrama in the news” (rozwinie go Pulitzer), relacje z frontu wojny secesyjnej
- najważniejszym materiałem były „human-interest stories” - historie o zwykłych ludzi dla zwykłych ludzie
Prasa masowa II generacji Joseph Pulitzer
urodzony w 1847 roku, w rodzinie węgierskich Żydów, wykształcony w Budapeszcie,
1864 - emigracja do USA, wziął udział w wojnie secesyjnej, podejmował…
… dla psychicznie chorych, reportaże z podróży dookoła świata inspirowane powieścią Juliusza Verne)
działania Pulitzera znacząco wpłynęły na proces UMASOWIENIA PRASY
ciągła rywalizacja o pozycję na rynku doprowadziła Pulitzera do kresy wytrzymałości fizycznej i psychicznej. Pulitzer zmarł w 1911 roku,
działalność edukacyjna: powstanie „Columbia University Graduate School of Journalism” (1912 rok),
nagroda imienia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz