Praca jako forma działania- pedagogika

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 1659
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Praca jako forma działania- pedagogika - strona 1

Fragment notatki:


Zawarte informacje to: funkcja pracy, ideał pracy, sporo przykładów dotyczących pracowników. Dodatkowo można znaleźć bibliografię.

praca jako forma działania
Praca Jest forma działania odgrywającą szczególnie ważną rolę. Rozumiana jest jako celowa działalność człowieka polegająca na przekształceniu dóbr przyrody i przystosowaniu ich do zaspokojenia potrzeb ludzkich. Człowiek jako jedyny przetwarza dobra przyrody dla swoich potrzeb. Pojawia się uczucie sprawstwa (ja coś wnoszę).Jest też formą pozostawienia po sobie czegoś dla świata. Praca jest sposobem wyrażania siebie( tj. artyści).Praca jest środkiem, który zapewnia nam egzystencję, osiągnięcie prestiżu; szacunek, poważanie. Dzięki pracy realizujemy swoje bliższe i dalsze plany.Funkcja pracy w samorealizacji, rozwoju osobowości, osiąganiu pełni życia jest eksponowana przez przedstawicieli różnych nurtów filozoficznych i światopoglądowych. Według B. Suchodolskiego, „…człowiek jest stworzeniem pracującym nie dlatego, iż konieczności życiowe zmuszają go do takiego wysiłku; jest stworzeniem pracującym ponieważ jego natura wymaga tego swoistego powiązania z obiektywną rzeczywistością, jakie tylko praca może mu zapewnić”.Ideał pracy można określić jako element szczęścia. Pracy jako wolnej, swobodnej i twórczej działalności człowieka, w której wyraża się jego ludzka istota. Angażuje nie tylko nasze siły fizyczne, ale także nasz umysł, serce, Wyzwala naszą indywidualność, inicjatywę, jest warunkiem zadowolenia.Zgodnie z soborową konstytucją II Soboru Watykańskiego człowiek,,… pracując, nie tylko przemienia rzeczy i społeczność, lecz doskonali tez samego siebie. Uczy się wielu rzeczy, swoje zdolności rozwija, wychodzi z siebie i ponad siebie. Jeżeli się dobrze pojmuje ten wzrost, jest on wart więcej, aniżeli zewnętrzne bogactwa, jakie może zdobyć. Więcej wart jest człowiek z racji tego, czym jest, niż ze względu na to, co posiada”.Dobre wykształcenie oraz profesjonalne przygotowanie zawodowe nie gwarantuje jeszcze, ze dany człowiek będzie wykonywał swoja prace w sposób uczciwy i solidny. Istnieje, bowiem ścisły związek miedzy osobowością i sytuacja rodzinna danego pracownika, a jakością wykonywanej przez niego pracy. Człowiek niedojrzały, zaburzony w swych relacjach społecznych, okaleczony w swej wolności czy kierujący się błędną hierarchią wartości będzie złym pracownikiem lub okaże się w ogóle niezdolny do wykonywania jakiejkolwiek pracy, mimo najlepszego nawet wykształcenia czy technicznego przygotowania.Im bardziej oczywista okazywała ta prawda, tym wyraźniej dokonywała się ewolucja w rozumieniu pojęcia "kapitał" oraz w postrzeganiu roli człowieka w procesach ekonomicznych. Przez cale tysiąclecia za podstawowy kapitał oraz kryterium zamożności uznawane było posiadanie ziemi. Nowożytna rewolucja przemysłowa spowodowała zasadniczą zmianę w tej kwestii. Odtąd podstawowym kapitałem stały sie fabryki i maszyny. Od kilku dziesięcioleci pracodawcy zaczęli sobie uświadamiać, iż podstawowym kapitałem i źródłem rozwoju - w tym także rozwoju ekonomicznego - nie jest ani ziemia, ani fabryka, lecz człowiek.

(…)

…, współuczestnictwa i satysfakcji z efektu końcowego. Przykładem takich prac może być: malowanie klasy, w której uczy się dziecko, praca na rzecz szkoły, organizowanie zajęć w osiedlowym klubie, budowa placu zabaw w ogródkach działkowych. Poświęca się własny czas wolny, po to by mieć satysfakcję z wyników tej pracy, która służy dobru szerszej grupy osób. Poświęca się własne siły, by nie czuć się bezużytecznym…
… z posiadanymi przez nią zdolnościami i zainteresowaniami. Potrzeba sensu życia jest taka właściwością człowieka, która powoduje, że jego działalność musi być odpowiednia do możliwości, ukierunkowana i oceniana pozytywnie. Znaczy to tyle, że istnieją w działalności człowieka takie wartości, które nadają owy sens i dzięki któremu jednostka może prawidłowo funkcjonować. Osoba podejmująca stale zmieniające się czynności, nieposiadająca nadrzędnego celu, stymulowana wyłącznie przez pochodzące z zewnątrz polecenia, wykonuje je wyłącznie pod wpływem presji otoczenia nie rozumiejąc ich nie wpływa i nie sprzyja zaspokojeniu sensu życia. Praca niewątpliwie ma duży wpływ na rozwój osobowości człowieka. Kształtuje różne postawy, uwrażliwia na jedne sprawy, na inne zobojętnia. Wszystko to zależy od pracy, jaka się wykonuje i czy ta praca jest zgodna z predyspozycjami osoby ją wykonującej. Bardzo ważny jest odpowiedni wybór zawodu. Skutkiem nieprzemyślanej decyzji może być niechęć do pracy, brak zadowolenia, brak sensu życia. Osoba energiczna, żywiołowa, mająca potrzebą ciągłego stawiania sobie nowych wyzwań, zacięta, wytrwała nie może siedzieć przy maszynie i wykonywać 8 - 10 godzin tę samą czynność. Praca…
…, by zaspokoić własne potrzeby, współdziałania, i utwierdzenia się w przekonaniu, że nie tylko dobra materialne licza się w życiu. Formą takiej pracy jest też wolontariat. Ludzie często opiekują się nieodpłatnie słabszymi, niepełnosprawnymi, po to, aby się dowartościować, zrobić coś znaczącego, gdzie jedyną nagrodą jest zadowolenie drugiej osoby. Praca ta daje większą wrażliwość, dojrzałość emocjonalną…
… czy reżysera reklam telewizyjnych. Odpowiednią pracą może okazać się etat księgowej w małej firmie, czy stała praca przy maszynie. Taka osoba jest w stanie pracować w jednym i tym samym miejscu z tymi samymi ludźmi przez wiele lat. Nauczycielem nie może być osoba niesprawiedliwa, niecierpliwa, nietolerancyjna, nielubiąca dzieci. Strażakiem nie może być mężczyzna posiadający lęk wysokości, klaustrofobię
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz