To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PR a propaganda
Propaganda (łac. propagare, propagatio) znaczyłoby dosłownie: „ubijać”, „urabiać”, „kontynuować”. W swobodniejszym tłumaczeniu oznacza „krzewienie” , „upowszechnianie”. Propaganda to proces tworzenia opinii, postaw zachowań jakiejś części społeczeństwa zgodnie z intencją ją uprawiającego.
Zarówno PR, jak propaganda wykorzystują stan opinii publicznej, a wpływając na nią stosują podobne środki, chociaż o różnych skutkach dla odbiorców.
Propaganda biała - to upowszechnianie treści społecznie istotnych, lecz aktualnie niezbyt przyjmowanych w społeczeństwie.
Propaganda czarna - to podstępne wywieranie wpływu na przyjmowanie przez odbiorców treści i poglądów fałszywych, które mogą być dla nich szkodliwe; najczęściej przedstawia jeden punkt widzenia i jest bez reakcji zwrotnej. propaganda / PR
element charakteryzujący
P
szybki efekt
P
duża skuteczność
PR
brak ograniczeń w doborze grup docelowych P
mało istotne kryterium moralne PR
wiarygodność
PR
opieranie się na faktach
P
główne zadanie: stworzenie ruchu lub pozyskanie zwolenników PR
prawda i rzetelność informacyjna
PR
nadawca jest zawsze rozpoznawalny P
brak obiektywnej prawdy P
komunikat kierowany do wąskich grup społecznych
PR
dobór obiektywnych kryteriów
P
źródło informacji jest często nieznane
PR
główne zadanie: osiągnięcie wzajemnego porozumienia przez komunikacyjny dialog, argumenty, dyskusję
P
informacja wyselekcjonowana, jednostronna, odwołująca się do sfery uczuciowej odbiorców, obiecująca sukces
P
jednostronne informowanie (tryb rozkazujący)
W 1988 roku Międzynarodowe Stowarzyszenie Public Relations opublikowało Złoty Biuletyn Nr 6 - Public relations i propaganda, porównanie wartości. Ta monografia, napisana przez profesora Tima Traverse-Healy'ego, przedstawia obie dziedziny w kontekście historycznym i opisuje różnice, i podobieństwa między nimi. Ujmując rzecz najprościej, zadaniem propagandy jest stworzenie ruchu lub grupy zwolenników, a twórca jej działań niejednokrotnie pozostaje nierozpoznawalny. Natomiast PR ma na celu osiągnięcie obopólnego zrozumienia i zgody poprzez dialog i zawsze istnieje możliwość jasnej identyfikacji źródła przekazu lub działalności. Inną cechą, która pomaga w rozróżnieniu tych dwóch dziedzin, jest fakt, że propaganda operuje zazwyczaj trybem rozkazującym i jest jednostronna, podczas gdy celem PR jest doprowadzenie do dialogu i osiągnięcie harmonii oraz zgody poprzez dwustronną informację, argumentację i dyskusję.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)