To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
POZYCJONOWANIE PRODUKTU
Polega na dostosowaniu oferty do potrzeb konkretnego segmentu. Firma powinna jednak w określony sposób wyróżnić produkt, czyli przeprowadzić jego pozycjonowanie. Pozycja produktu to sposób w jaki jest on postrzegany ze względu na jego istotne atrybuty, lub inaczej miejsce zajmowane przez niego w umysłach konsumentów w relacji do produktów konkurencyjnych.
Np. samochody Skoda i Subaru pozycjonowane są jako pojazdy ekonomiczne, Jaguar i Mercedes jako luksusowe, Porsche, Saab, BMW - produkty o wysokiej jakości technicznej.
Pozycja produktu to skomplikowany zestaw pojedynczych spostrzeżeń, wrażeń na temat danego produktu, jakie mają nabywcy porównując go z produktami konkurencyjnymi. Konsumenci pozycjonują produkty bez względu na to czy pomagają im w tym przedsiębiorstwa. Pracownicy działów marketingu firm, nie mogą pozostawić procesu pozycjonowania przypadkowi. Dlatego planują oni dla swoich ofert takie pozycje rynkowe, dzięki którym mają one osiągnąć taką przewagę konkurencyjną na wybranym rynku docelowym projektując marketing-mix, którego zadaniem jest doprowadzenie do zdobycia zaplanowanej wcześniej pozycji.
Menedżerowie ds. marketingu mogą realizować kilka strategii pozycjonowania. We wszystkich spośród nich wykorzystuje się określone skojarzenia po to, aby wpływać na sposób postrzegania produktu przez konsumenta. Produkt można pozycjonować ze względu na jego cechy. - Wiele produktów pozycjonowanych jest na podstawie korzyści jakie oferują one nabywcom np. pasta Colgate usuwa kamień nazębny.
- Wiele produktów pozycjonowanych jest ze względu na przeznaczenie np. pasta do zębów Mentadent Night Action jest przeznaczona do wieczornego użytku.
- Produkt może być pozycjonowany zez względu na pochodzenie. Do sukcesu wody Perrier w dużym stopniu przyczyniło się jej francuskie pochodzenie, a puwo Guiness irlandzkie…
- Produkt można również pozycjonować ze względu ma jego miejsce w konkurencji. Firmy Compaq i Tandy porównują swoje produkty z produktami firmy IBM.
STRATEGIA PRODUKTU
Produkt to wszystko co można zaoferować na rynku zaspokajając czyjąś potrzebę. Produktem więc może być telewizor, usługa hotelowa, PKP, stadion
W marketingu produkt rozpatruje się przez pryzmat korzyści. Produkt uważany jest za najważniejszy instrument marketingu. Według badań, firma która ma produkt znacząco lepszy od konkurencji ma zapewniony sukces w 97%.
Każdy produkt ma funkcje użytkowe i prestiżowe. Produkty żywnościowe mają głównie funkcje użytkowe, antyki-samochody mają także funkcje prestiżowe.
Produkt ma złożoną strukturę.
W marketingu w strukturze produktu wyróżnia się :
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)