To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
25. Pozycja ustrojowa Prezydenta RP.
Ustrój RP został oparty na zasadzie podziału władzy. W artykule 10. Konstytucji mowa jest o tym, że ustrój Rp oparty został na równowadze trzech władz:
ustawodawczej,
wykonawczej,
sądowniczej.
Jednocześnie w tym artykule w punkcie 2. określono jaki organ sprawuje jaką władzę. I tak:
władza ustawodawcza Sejm i Senat,
władza wykonawcza Prezydent RP i RM,
władza sądownicza sądy i trybunały.
W ogólnym zakresie więc w tym artykule została określona pozycja ustrojowa Prezydenta. Konstytucja zwraca uwagę na fakt, że trzy władze równoważą się, wzajemnie się hamują - te hamulce właśnie przyczyniają się do równoważenia się tych władz.
Tak więc Prezydent nie jest jedynie jedną z dwóch składowych władzy wykonawczej, ale i organem, który realizuje koncepcję równoważenia władz.
Formalna systematyka konstytucji także ukazuje jaką pozycję zajmuje Prezydent w podziale władz. Rozdział dotyczący instytucji Prezydenta został umieszczony między rozdziałem IV o Sejmie i Senacie a rozdziałem VI o Radzie Ministrów i administracji rządowej. Prezydent to nie tylko władza wykonawca, ale także funkcja klasycznej głowy państwa. Kompetencje Prezydenta obejmują także funkcję arbitrażu politycznego, ale przede wszystkim jest to szereg kompetencji wykonawczych.
INSTYTUCJA INCOMPATIBILITAS- nie jest uznawany za absolutny element podziału władzy; ma kształtować charakter i wizerunek prezydentury; zakaz łączenia stanowisk w zapisie artykułu 132 Konstytucji ma służyć ochronie prestiżu urzędu Prezydenta i zapobiegać podważaniu majestatu tego urzędu, autorytetu państwa, gdyby Prezydent angażował się w takie działalności j.w. Kształt incompatibilitas zawarty w Konstytucji podkreśla dualistyczny model władzy wykonawczej oraz stosunek Prezydenta do rządu. Incompatibilitas wyraźnie wyłącza udział Prezydenta w sprawowaniu jakiegokolwiek innego urzędu nie mieszczącego się w ogólnej koncepcji ustrojowej prezydentury ( urzędy i funkcje publiczne).
Prezydentura, na jaką wskazuje koncepcja konstytucyjna jest aktywna, zaangażowana w realizację zadań polityki, ale do pewnego stopnia. Charakter polityczny Prezydenta wyznacza zakres aktywności polityczno- ustrojowej wynikającej z ogólnego systemu ustrojowego państwa i przyjętych rozwiązań konstytucyjnych w stosunku do instytucji Prezydenta. Polityczny wymiar prezydentury określa nie poparcie danej formacji, partii politycznej, ale realizując polityczne interesy państwa. Prerogatywy Prezydenta są także wyrazem politycznego zaangażowania Prezydenta.- to właśnie w tych aktach ukazana jest samodzielna rola państwowa Prezydenta RP.
Prerogatywy Prezydenta. Prezydent ma prawo:
(…)
…,
5) zarządzania referendum ogólnokrajowego,
6) podpisywania albo odmowy podpisania ustawy,
7) zarządzania ogłoszenia ustawy oraz umowy międzynarodowej w
Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej,
8) zwracania się z orędziem do Sejmu, do Senatu lub do Zgromadzenia
Narodowego,
9) wniosku do Trybunału Konstytucyjnego,
10) wniosku o przeprowadzenie kontroli przez Najwyższą Izbę Kontroli,
11) desygnowania i powoływania Prezesa Rady Ministrów,
12) przyjmowania dymisji Rady Ministrów i powierzania jej
tymczasowego pełnienia obowiązków,
13) wniosku do Sejmu o pociągnięcie do odpowiedzialności przed
Trybunałem Stanu członka Rady Ministrów,
14) odwoływania ministra, któremu Sejm wyraził wotum nieufności,
15) zwoływania Rady Gabinetowej,
16) nadawania orderów i odznaczeń,
17) powoływania sędziów,
18…
… do Sejmu o powołanie Prezesa Narodowego Banku
Polskiego,
25) powoływania członków Rady Polityki Pienie1nej,
26) powoływania i odwoływania członków Rady Bezpieczeństwa
Narodowego,
27) powoływania członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
28) nadawania statutu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej oraz
powoływania i odwoływania Szefa Kancelarii Prezydenta
Rzeczypospolitej,
29) wydawania zarządzeń…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)