To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pozycja nauczyciela w klasie: jej uwarunkowania i skutki Ważna jest pozycja nauczyciela w klasie. Może on być jednym z członków grupy lub też być poza nią. Nauczyciel musi kierować klasą, zostaje w relacji z zespołem i ma możliwość oddziaływania na jednostkę poprzez grupę. Utrzymanie dyscypliny to nie jedyny obszar wychowawczy, a często na tym się kończy, najczęściej niestety niepowodzeniem [→ bezradność wychowawcza].
Mówi się, że zawód nauczyciela jest najtrudniejszy. Realizowany jest w relacjach interpersonalnych. Nauczyciel wchodzi w bardzo bliskie stosunki z ludźmi. Czasem pojawia się wypalenie zawodowe. Jednak jest to fascynujący zawód. Należy zdobyć akceptację ze strony uczniów. Nie można nakładać zbyt surowej dyscypliny. Wpływ grup nieformalnych elitarnych jest bardzo duży, nauczyciele nie mają na nie wpływu. Nauczyciel musi „zasłużyć się” w środowisku klasowym, ale też posiadać dystans do wydarzeń. Nauczyciel musi posiadać wiedzę o tym, jakie struktury nieformalne występują w klasie.
Nauczyciel powinien umieć rozszerzać zainteresowania uczniów. Izolacja nauczyciela - pozostaje w klasie sam z problemem. Musi reagować od razu, nie może przerwać lekcji i iść się kogoś poradzić. Często ta natychmiastowość rodzi nieprawidłowe reakcje (ujawnienie złości, bezradności).
Konieczność i rozwiązywania wielu relacji, interakcji w tym samym miejscu i czasie z wszystkimi uczniami. To jak zareaguje na jednego ucznia przekłada się później na innych (obserwacja, modelowanie). Strategia dominacji, negocjacji, paternizacji - sposoby radzenia sobie ze złożoną sytuacją wychowawczą.
Przyjęcie strategii przez nauczyciela ze względu na:
osobowość
wcześniejsze doświadczenia
Nauczyciel musi się odznaczać umiejętnością demokratycznego postępowania.
Zasady skutecznego kierowania klasą 1) występowania w roli członka klasy
2) wzbogacanie życia klasy (uatrakcyjnianie)
3) pytanie o zdanie, decyzje, czasem zgodę
respektowanie opinii
życzliwość
lojalność i dotrzymywanie przyrzeczeń
współpraca z przywódcami
osobiste relacje z każdym z uczniów
wykorzystanie naturalnych struktur wewnątrz klasy
podnoszenie poczucia wartości uczniów.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)