Poziomy strategiczne w przedsiębiorstwie - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 329
Wyświetleń: 1176
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Poziomy strategiczne w przedsiębiorstwie - wykład - strona 1 Poziomy strategiczne w przedsiębiorstwie - wykład - strona 2 Poziomy strategiczne w przedsiębiorstwie - wykład - strona 3

Fragment notatki:

ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE
Dr hab. Wojciech Dyduch Wykład 3
Poziomy strategiczne w przedsiębiorstwie
1/ poziom korporacji - ogólna strategia przedsiębiorstwa (inwestycje firmy) - formułowana jest ogólna strategia ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji firmy
-w jakich dziedzinach firma ma działać?
-w jakich branżach i na jakich rynkach firma ma działać?
-jak alokować zasobu pomiędzy dziedziny działalności?
-jaki obszar działalności wybrać?
2/ strategia poszczególnych strategicznych obszarów działalności (SBU) - szczebel strategicznej jednostki gospodarczej - SBU (strategic business unit) - duże córki korporacji traktowane są jako SBU. Na tym poziomie zastanawiamy się jak pokonać konkurencję. SBU - autonomiczny biznes, autonomiczne przedsiębiorstwo w ramach danej korporacji, które posiada wszelkie siły i środki do prowadzenia walki konkurencyjnej na wybranym rynku
-jaka ma być domena działania?
-jaki rodzaj przewagi konkurencyjnej opanować?
-jak działać w ramach SBU?
3/ strategie funkcjonalne - poziom obszaru funkcjonalnego - formułowane są strategie funkcjonalne (finansowe, personalne, logistyczne, badania i rozwoju, marketingowe)
-jak dana funkcja ma sprzyjać uzyskaniu przewagi konkurencyjnej
-jak zintegrować i skoordynować daną funkcję z innymi funkcjami?
Rodzaje strategii inwestycyjnych (na poziomie korporacji) - strategie wzrostowe, gdy mamy środki finansowe
1/ strategia integracji poziomej - będziemy inwestować w firmę, która jest dla nas konkurentem, albo nie jest bezpośrednim konkurentem, ale ma podobny profil działalności (wykupujemy ją)
2/ strategia integracji pionowej - ma 2 odmiany
a/ do przodu - gdy wykupujemy dystrybutora na drodze do klienta docelowego lub gdy wykupujemy sieć dystrybucji na drodze do klienta docelowego
b/ do tyłu - gdy inwestujemy w dostawców lub poddostawców
Przykład strategii pionowej - koncerny petrochemiczne - SHELL ma rafinerie, stacje benzynowe, firmy poszukiwania złóż.
3/ strategia dywersyfikacji niepokrewnej - inaczej strategii dywersyjnej konglometarowej - polega na wykupie firm, które w znaczący sposób różnią się od dotychczasowego profilu działalności, np. Daewoo, LG (działają w wielu branżach), jak się dzieje źle w jednej branży, to działamy w drugiej - minimalizujemy ryzyko inwestycyjne
4/ strategia dywersyfikacji pokrewnej - polega na inwestowaniu w przedsiębiorstwa, które mają zbliżony do naszego profil działalności, a działają w branżach pokrewnych np. Holiday Inn (hotele, restauracje, kasyna).
Strategie spadkowe - gdy firma przechodzi kryzys


(…)

… się wyodrębnionych pod względem organizacyjnym i finansowym części danego biznesu (części SBU), czyli tzw. odchudzanie przedsiębiorstwa (część firmy sprzedajemy),
3/ strategia likwidacji - polega na sprzedaży wyodrębnionego biznesu w momencie jej największej wartości rynkowej (najpierw uzdrowić biznes, a potem sprzedać jak najlepiej). Jeśli nikt nie chce kupić likwidujemy (sprzedajemy każdemu inną część).
Strategie stabilizujące - gdy nie jest ani źle, ani dobrze
1/ strategia koncentracji - polega na skoncentrowaniu wysiłków na danym produkcie, na danym rynku geograficznym, bądź na danym rynku pod względem wyodrębnionego klienta,
2/ strategia rozwoju - polega na inwestowaniu w celu ekspansji geograficznej (inwestycje w innym państwie),
3/ strategia rozwoju produktu - polega na koncentracji środków finansowych na sferze…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz