To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Magdalena Stec, gr 3 22.12.2011
Michał Chołoniewski, gr 3
Ćwiczenie 4 Poziom rozwoju usług w Polsce Polska gospodarka weszła już w fazę postindustrialną. W roku 2006 udział osób pracujących w usługach wynosił prawie 55 %. W 2010 udział tego sektora gospodarki w tworzeniu Produktu Krajowego Brutto wyniósł 65,5 %. Poziom rozwoju usług warunkuje zdolność do zaspakajania przez nie potrzeb społecznych i gospodarczych, możemy go badać używając różnych wskaźników. W tej pracy posłużyliśmy się wskaźnikiem strukturalnym (S u ) wyrażonym jako udział pracujących w sektorze III w ogóle pracujących oraz wskaźnikiem natężenia usług (N u ) wyrażonym jako liczba pracujących w sektorze usług na 1000 mieszkańców ogółem. Dane wykorzystane do opracowania dotyczą roku 2006 w ujęciu podregionów NTS 3 (tab. 1). Zbadaliśmy stopień współzależności obu wymienionych cech. W tym celu obliczyliśmy współczynnik korelacji, jego wartość wynosi 0,88, co świadczy o bardzo silnej dodatniej korelacji między strukturą, a natężeniem usług. Oznacza to, że przy wzroście wartości wskaźnika natężenia usług wzrasta również wartość wskaźnika struktury. Do zobrazowania tego zjawiska przedstawiliśmy je w formie diagramu korelacyjnego (ryc. 1). Możemy zaobserwować, że wśród badanych jednostek następuje początkowo szybki wzrost wartości struktury usług (od 30 do 60 %), przy stosunkowo niewielkim wzroście liczby osób pracujących w usługach na 1000 mieszkańców (od 75 do 150 osób). Ta, niemalże liniowa zależność dotyczy większości podregionów. Dopiero w jednostkach tożsamych z aglomeracjami sytuacja ta zmienia się. Na diagramie zostały one dla wyróżnienia otoczone obrysem. Wśród dużych ośrodków miejskich niewielkie są różnice w strukturze usług (od 70% w Łodzi do 80 w Warszawie), z kolei natężenie usług znacznie się zmienia (od 195 osób w Łodzi do 370 w Warszawie). Współzależności w wyróżnionej grupie miast również mają charakter zbliżony do liniowego.
Za podstawową cechę do klasyfikacji jednostek ze względu na poziom rozwoju usług uznaliśmy natężenie usług N u . Stworzyliśmy histogram obrazujący liczbę pracujących w III sektorze na 1000 mieszkańców ogółem, który posłużył nam do wydzielenia przedziałów klasowych zmienności badanej cechy. Na podstawie wydzielonych klas skonstruowaliśmy kartogram przedstawiający przestrzenne zróżnicowanie natężenia usług, a zarazem poziomu ich rozwoju w ujęciu 45 podregionów.
Do jednostek posiadających najbardziej rozwinięty sektor usług zaliczyliśmy te, w których na 1000 mieszkańców ponad 146 jest zatrudnionych w usługach. Do grupy tej należą jedynie największe aglomeracje, takie jak wymienione wcześniej: Warszawa i Łódź, a także Poznań, Trójmiasto, Wrocław i Kraków.
(…)
… okolicznych miejscowości. Na obszarach wokół dużych ośrodków miejskich brakuje inwestycji z zewnątrz, a mieszkańcy często dojeżdżają do pracy w sektorze usług w dużych miastach, ponieważ brakuje możliwości zatrudnienia w placówkach i ośrodkach usługowych w miejscowości, którą zamieszkują (np. brak instytucji finansowych, szkół, ośrodków opieki medycznej). Trzeci sektor gospodarki narodowej jest słabo rozwinięty również na terenach rolniczych. Ogółem na wymienionych obszarach zachodzą negatywne zjawiska społeczne, takie jak drenaż mózgów, depopulacja. Potęgują one niekorzystną sytuację gospodarczą tych rejonów.
Podsumowując, Polska jest krajem wewnętrznie zróżnicowanym pod względem poziomu rozwoju usług. Obszary, w których trzeci sektor jest bardzo dobrze rozwinięty sąsiadują z obszarami…
…, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s.31-36
Powęska H., 2000, Regionalne zróżnicowanie rozwoju sfery usług w Polsce w latach 90-tych (w:) Przestrzenne zróżnicowanie struktur funkcjonalno-przestrzennych (red:) Ciok S., Ilnicki D. Uniwersytet Wrocławski, s. 341-350
The World Factbook 2011 (http://www.cia.gov)
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)