To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
POSTĘPOWANIE 5 zasadniczych stadiów: zgłoszenie wstępnego wniosku; postępowanie w Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej; postawienie w stan oskarżenia; rozpoznanie sprawy przez TS w I inst.; rozpoznanie sprawy przez TS w II inst.; wniosek wstępny to inicjatywa zobowiązująca Sejm (ZN) do rozpatrzenia w sformalizowanej procederze zasadności postawienia danej osoby w stan oskarżenia ; prawo do wystąpienia z tym wnioskiem mają : gdy dot. prezydenta → grupa min. 140 (1/4 składu ZN) członków ZN ;
gdy dot. członków RM → prezydent oraz grupa min. 115 posłów (1/4 składu sejmu);
w przypadku pozostałych osób → prezydent , 115 posłów , komisja śledcza (konieczna uchwała komisji podjęta większością 2/3 za przy ½ obecnych); wymagania dot. wniosku - musi wskazywać osobę oraz zarzut wraz ze wskazaniem naruszonych przepisów oraz z uzasadnieniem → kompletność wniosku bada Marszałek Sejmu , który może go zwrócić w celu uzupełnienia (gdy brak uzupełnienia, pozostawia bez biegu) → Marszałek kieruje wniosek do KOK ; postępowanie w KOK - podobne do postępowania przygotowawczego (wg niektórych to śledztwo sejmowe ):
przewodniczący KOK przesyła odpis wniosku osobie, której on dot. i informuje o prawie złożenia pisemnych wyjaśnień i środków dowodowych ; KOK określa zakres i sposób przeprowadzenia postępowania dowodowego ; stosuje się odpowiednio kpk → może przesłuchiwać świadków, biegłych, żądać akt i dokumentów, a osoba, której wniosek dot. może uczestniczyć w posiedzeniach KOK;
na podstawie tych materiałów KOK uchwała sprawozdanie wraz z wnioskiem albo o postawienie w stan oskarżenia (musi spełniać wymogi dla aktu oskarżenia wg kpk) albo o umorzenie postępowania w sprawie ; postawienie w stan oskarżenia : podjęcie odpowiedniej uchwały przez ZN lub Sejm: prezydenta - 2/3 ustawowej liczby ZN (=374); członek RM - 3/5 ustawowej liczby posłów (276); pozostałe osoby - bezwzględna większość przy ½ obecnych jednocześnie wybiera spośród siebie 2 oskarżycieli ; skutkiem tej uchwały jest zawieszenie w sprawowaniu urzędu (nie dot. posłów i senatorów za art. 107);
postępowanie po nadaniu mu biegu przez Marszałka nie ulega dyskontynuacji (uTS); i V. postępowanie przed TS: I inst . - skład 5-osobowy , II inst . - skład 7-osobowy , a składy ustalane są przez losowanie ;
stosuje się odpowiednio kpk ; jawność , chyba, że bezpieczeństwo państwa lub ochrona tajemnicy państwowej;
oskarżony ma prawo do obrony i wszystkie gwarancje proceduralne
(…)
…;
kary które może wymierzyć TS:
utrata biernego i czynnego prawa wyborczego (2-10 lat);
zakaz zajmowania kierowniczych stanowisk lub pełnienia funkcji związanych z odpowiedzialnością w organach państwowych lub organizacjach społecznych (2-10 lat);
utrata orderów i odznaczeń oraz zdolności ich uzyskiwania (2-10 lat);
z uwagi na szczególne okoliczności sprawy może również odstąpić od karania i poprzestać na stwierdzeniu winy;
zawsze gdy uzna, że oskarżony popełnił delikt konstytucyjny (nawet nieumyślnie) orzeka utratę urzędu/stanowiska;
gdy postęp. dot. posła/senatora za art. 107 to jedyną i wyłączną karą jest pozbawienie mandatu;
gdy czyn wypełnia znamiona przestępstwa TS wymierza także kary przewidziane w ustawie karnej;
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)