To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Postępowanie nabywców na rynku: czynniki kształtujące zachowanie się konsumentów proces zakupu dóbr konsumpcyjnych czynniki wpływające na postępowanie przedsiębiorstwa na rynku proces podejmowania decyzji na rynku dóbr przemysłowych III. Postępowanie naby wców na rynku Czynniki kształtujące zachowanie się konsumentów Punktem wszelkich działań marketingowych jest konsument. Postępowanie konsumentów to ogół działań związanych z uzyskiwaniem, użytkowaniem i dysponowaniem produktami oraz usługami, wraz z decyzjami poprzedzającymi i warunkującymi te działania. Szczegółowy model czynników wpływających na zachowanie konsumenta:
czynniki kulturowe: kultura (środowisko), subkultura, klasa społeczna
czynniki społeczne: grupa odniesienia, rodzina, role i status
czynniki osobiste: wiek i etap w cyklu życia, zawód, sytuacja ekonomiczna, styl życia, osobowość i ambicje życiowe
czynniki psychologiczne: motywacja, percepcja, proces uczenia się, przekonania i postawy.
Czynniki kulturowe- kultura jest fundamentalnym czynnikiem determinującym potrzeby i zachowania nabywcy. Dorastające dziecko poprzez kontakty z rodziną i otoczeniem przyswaja sobie pewne wartości, sposoby postrzegania otoczenia, upodobania oraz sposoby zachowań.
Subkultura- każda kultura skalda się z mniejszych subkultur, mogą mieć istotne znaczenie, wpływają na identyfikację i socjalizację swoich członków. Do subk. Zaliczamy:narodowość, wyznanie, rasę i rejon geograficzny.Wiele subkultur tworzy własne segmenty rynkowe, przedsiębiorstwa często dopasowują produkt i marketing do potrzeb poszczególnych subkultur.
Klasa społeczna - klasy społeczne są homogenicznymi i trwałymi grupami społecznymi, zorganizowanymi w sposób hierarchiczny, krórych członkowie wykazują wspólne wartością, zainteresowania, zachowania. Członkowie poszczególnych klas społecznych wykazują różne upodobania dotyczące produktów czy marek odzieży, umeblowania mieszkania, samochodów.
Czynniki społeczne. Grupy odniesienia-gr.odniesienia danej jednostki składa się ze wszystkich grup, które mają bezpośredni lub pośredni wpływ na jej zachowanie i postawy. Są to grupy do których jednostka należy lub z którymi wchodzi w interakcje. Grupy pierwotne-gr. Nieformalne, rodzina, przyjaciele, sąsiedzi, koledzy z pracy, i jednostka prawie ciągle styka się z nimi. Grupy wtórne-regilijne, zawodowe, związkowe bardziej sformalizowane. Grupy aspiracyjne-do których jednostka chciałaby należeć.Grupa dysocjacyjna to taka której system wartości lub zachowania dana jednostka odrzuca. Poziom wpływu grup odniesienia jest różny w zależności od grupy i marki.Wpływ grup odniesienia zmienia się w miare jak produkty przechodzą przez poszczególne fazy swego cyklu życia.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)