Porównanie wizji chrześcijańskiego ładu - wykład, 2sem

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 441
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Porównanie wizji chrześcijańskiego ładu - wykład, 2sem - strona 1 Porównanie wizji chrześcijańskiego ładu - wykład, 2sem - strona 2

Fragment notatki:

Św. Tomasz i Luter - porównanie wizji chrześcijańskiego ładu. -HIERARCHIA - Dla Świętego Tomasza była ona bardzo ważna, generalnie w średniowieczu była ważna bo określała stosunki społeczne - wasal, senior itd. W tą strukturę wpisywano Boga, idąc od najmniejszego żuczka, stopień po stopniu coraz wyżej - najwyżej Bóg - pierwszy poruszyciel świata. Król dla Tomasza też był takim poruszycielem (inspiratorem) bez jednostki najważniejszej nie umiano sobie wyobrazić żadnych stosunków międzyludzkich. Luter wprowadza tu przełom, na płaszczyźnie hierarchii kościelnej (bo co do państwowej jest konserwatystą i nie pochwala wesołej ludowej reformacji Tomasa Munzera). Tak więc w płaszczyźnie kościelnej kapłani są sługami (jak Chrystus był), ponadto tu zasada kapłaństwa powszechnego co oznacza równość miedzy chrześcijanami. Ta równość występuje również w relacji człowiek - Bóg, już nie potrzeba instytucji pośredniczących, każdy przez wiarę i modlitwę ma z Bogiem bezpośredni kontakt
-ORGANICYZM - wiąże się z zasadą hierarchii. Św. Tomasz widział społeczeństwo jak jeden organizm, złożony z mniej ważnych członków i najważniejszego - głowy (króla). To po raz kolejny wyrażenie zasady, że wszelkie społeczeństwo potrzebuje jakiegoś ośrodka będącego źródłem ruchu. Luter zmienia spojrzenie na ten fakt, wprowadza egalitaryzm - ludzie mogą stworzyć ścisłe i zwarte społeczeństwo bez jakiejś „głowy”, ale podkreślić trzeba raz jeszcze - tylko w kwestiach wiary
-PAŃSTWO, WŁADZA - Dla Św. Tomasza państwo dane jest od Boga, władza również, a król jest odzwierciedleniem Boga na ziemi. Państwo ma realizować zasadę dobra powszechnego, władca powinien respektować wolność swoich poddanych, zbytnio ich nie naciskać. Luter w tej kwestii jest bardziej radykalny - potrzebna jest silna władza, żeby nie dopuścić do tyranii motłochu. Obaj jednak opowiadają się za pewnym ograniczeniem władzy - u Św. Tomasza do głosu często dochodzą wątki republikańskie, Luter wspomina jedynie o granicy niepotrzebnej, nadmiernej represji
-PAŃSTWO- KOŚCIÓŁ - Św. Tomasz uważa, że nie można odseparować wiary i polityki, skłania się jednak ku prymatowi władzy duchownej, która nadaje władzę świecką - papież na dwóch szczytach. Luter chce rozdzielenia tych dwóch kwestii, w sprawach dogmatów i wiary kościół ma być niezależny, w sprawach doczesnych (tu też sprawy przyziemne związane z kościołem takie jak finanse) władzę i kontrolę ma władza świecka
-PRAWA - U Św. Tomasza zasada hierarchiczności objawia się również w systemie prawnym- najwyższym prawem jest prawo wieczyste, potem prawo naturalne (odzwierciedlenie prawa wieczystego w świecie i rozumie ludzkim) najniższe prawo ludzkie (pozytywne) stanowiące konkretyzację prawa naturalnego i obowiązujące o tyle o ile jest z nim zgodne. Luter zupełnie inaczej pojmuje prawo - najwyższe prawo - prawdy objawione, związane zawsze z manifestacją mądrości Bożej, dotyczą tylko różnych dziedzin. Prawo nadawane przez ludzi jest często obarczone licznymi błędami- nic dziwnego ustala je rozum, który obciąża grzech pychy


(…)

… człowieka, przez który uległ on wynaturzeniu. Prawo natury ukazuje dystans pomiędzy Bogiem a człowiekiem. Ma powodować skruchę, powstrzymywać napór grzechu -ROZUM - dla św. Tomasza nie jest on zaprzeczeniem wiary, pośrednio prowadzi do Boga, został nam dany od niego, w nim zaszczepione jest prawo natury i cnoty, które wskazują nam drogę ku celowi. Dla Lutra rozum to nic dobrego - obarczony jest grzechem pychy, nie jest w stanie dokonać iluminacji. -ŻYCIE ZIEMSKIE/DOCZESNE - Św. Tomasz jest tu optymistą - ziemskie szczęście celem(zadatek szczęścia wiecznego), życie na ziemi etapem dojścia do życia wiecznego, trzeba się samodoskonalić (państwo ma nam to ułatwiać) i kierować nakazami prawa naturalnego i przy zachowaniu cnót - pochwała pobożności. Luter uważa, że ziemskie uczynki nie mają żadnego…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz