Porównanie skal pomiarowych

Nasza ocena:

5
Pobrań: 154
Wyświetleń: 1701
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Porównanie skal pomiarowych - strona 1 Porównanie skal pomiarowych - strona 2 Porównanie skal pomiarowych - strona 3

Fragment notatki:


24.10.2011. MbwNS wyk³ad 4 POR?WNANIE SKAL POMIAROWYCH
W zale¿noœci od skali (typu pomiaru) dowiadujemy si ê coraz wi ê cej o badanym zjawisku, tzn czy X od Y:
ró¿ni¹ siê czy nie ró¿ni¹
czy kt?eœ jest bardziej / mniej
o ile punkt?/stopni siê ró¿ni¹
na ile siê ró¿ni¹ (iloraz)
Ka¿dy wy¿szy typ pomiaru kumuluje informacje z ni ¿ szych i dodaje now ¹ . IMPLIKACJE WYBORU POZIOMU POMIARU
Wyb? poziom? pomiaru ju¿ na etapie projektowania badañ ma powa ¿ ne implikacje. Niekt?e techniki iloœciowe wymagaj¹ u¿ycia zmiennych okreœlony minimalny poziom pomiaru (np. skali porz¹dkowej). Od tego zale¿eæ bêdzie jakie (jak precyzyjne) wnioski da siê wyci¹gn¹æ z materia³u badawczego. SKALE POMIAROWE KOMENTARZ
niekt?e zmienne mog ¹ w zale¿noœci od potrzeb (np. aby dopasowaæ do skali drugiej, s³abszej zmiennej) - przybiera æ form ê ró ¿ nego typu skali :
Np. wiek: nominalnej (urodzeni w okreœlonym okresie- nie urodzeni w tym okresie)
porz¹dkowej (m³odsi/ starsi: m³odzi/w œrednim wieku/ starzy; nier?ne przedzia³y wieku)
interwa³owej (wiek postaci w ci¹g³ej liczby lat 0 100 albo te¿ wg r?nych przedzia³?) KOMENTARZ
jeœli chcemy wykorzystaæ dan¹ zmienn¹ na ró¿nych poziomach pomiaru, trzeba o tym pami ê ta æ w trakcie operacjonalizacji (i budowy narzêdzi badawczych)
³atwo dowolnie potem korygowaæ wiek (np. co 5 lat, co 20 lat) jeœli dysponujemy wyjœciow¹ informacj¹ o liczbie ukoñczonych lat (ew. o roku urodzenia)
Droga jest jednokierunkowa : nie mo¿na przekszta³ciæ zmiennej ni¿szej w zmienn¹ wy¿sz¹ WSKA NIKI wiele zmiennych ma oczywiste, proste wskaŸniki
ale bywa te¿ inaczej: wiele pojêæ podlega ró¿norodnym interpretacjom, z kt?ych ka¿da ma kilka mo¿liwoœci wskaŸnik?. W?czas a¿ prosi siê, by dokonaæ obserwacji (pomiaru) ró¿nych wskaŸnik? danej zmiennej i po³¹czyæ zebrane informacje w celu stworzenia ? z ³ o ¿ onego miernika badanej zmiennej. Np.:
dla zmiennej wyniki w nauce obliczamy œredni¹ z wielu ocen za poszczeg?ne przedmioty.
Religioznawcy buduj¹ syntetyczne skale religijno œ ci, oparte na dziesi¹tkach pojedynczych wskaŸnik?. KRYTERIA JAKOŒCI POMIARU
rzetelno œæ - czy dana technika badawcza stosowana do tego samego przedmiotu, daje za ka ¿ dym razem ten sam wynik (np. pomiary na wadze a ocena na oko wagi os. X przez kilka innych os?)
rzetelnoœæ nie zapewnia jednak poprawnoœci wyniku (bo mo¿e dzia³aæ jeszcze osobny czynnik obci¹¿enie (gdyby np. skala wagi by³a od pocz¹tku przesuniêta)
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz