Popularne tygodniki w Niemczech

Nasza ocena:

3
Pobrań: 126
Wyświetleń: 980
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Popularne tygodniki w Niemczech - strona 1 Popularne tygodniki w Niemczech - strona 2 Popularne tygodniki w Niemczech - strona 3

Fragment notatki:

Popularne tygodniki w Niemczech Der Spiegel, Focus, Die Zeit, Stern, W 1996 roku w Niemczech wychodziło około 7 tys. czasopism. Wśród tygodników wyróżnić można :
te redagowane według formuły gazety codziennej, jak np. „Die Zeit”, „Bayer Kurier”, „Rheinischer Merkur/ Christ und Welt”; magazyny informacyjno-polityczne, zazwyczaj bogato ilustrowane i kolorowe, jak np. „Der Spiegel” czy „Focus”; magazyny ogólno-informacyjne o tematyce społecznej, kulturalnej, gospodarczej, jak np. „Der Stern”, „Quick”, „Bunte Illustrierte”; ekonomiczne jak „VDI nachrichten” lub „WirtschaftsWoche”.
Oprócz tego w Niemczech wychodzą liczne tygodniki telewizyjne, kobiece, młodzieżowe, pornograficzne, sportowe, motoryzacyjne. Tzw. „gazety tygodniowe”, czyli tygodniki w szacie gazety codziennej są typowe dla niemieckiego rynku prasowego. Zwierają jednak więcej komentarzy, a mniej informacji, niż prasa codzienna. Mają duży wkład w debatę publiczną. W 1998 roku ukazywało się 26 gazet tygodniowych o łącznym nakładzie 2 mln egz. DER SPIEGEL Jest jednym z największych w Niemczech, a także w całej Europie tygodników informacyjno-politycznych o orientacji liberalnej. Wydawany jest od 4. stycznia 1947 roku w Hanowerze (dzisiaj w Hamburgu). Pierwszy numer ukazał się jako następca czasopisma „Diese Woche”. Wydawcą i redaktorem naczelnym jest Rudolf Augstein. Nakład pierwszego numeru wyniósł 15 tys. egz. W 1950 roku „Spiegel” staje się sławny w całych Niemczech dzięki postawionemu przez siebie zarzutowi, że Bonn został wybrany na stolicę RFN dzięki skorumpowaniu posłów. Niemiecki Bundestag powołał tzw. Komisję SPIEGEL, która nadaremnie próbowała wyjaśnić cała sytuację. Miedzy innymi dzięki tej aferze do dziś mówi się, że „Spiegel” zyskał popularność tropiąc afery i wpływając na życie polityczne Niemiec. Mimo to uznawany jest za bardzo wiarygodne źródło informacji.
Na przełomie 1950 i 1951 roku dotychczasowi współwłaściciele „Spiegla” Gerhard R. Bosch i Roman Stempka opuścili wydawnictwo. Hamburski wydawca John Jahr przejął połowę udziałów wydawnictwa i wraz z Rudolfem Augsteinem stanął na czele wydawnictwa SPIEGEL. Rok później redakcja przeprowadziła się do Hamburga, gdzie pozostaje do dziś.
10 lat później, w 1962 roku, John Jahr odstąpił hamburskiemu wydawcy i właścicielowi drukarni Richardowi Gruner i Rudolfowi Augsteinowi po połowie swoich udziałów. W tym samym roku Niemcami wstrząsnęła „afera Spiegla”. Pod zarzutem, że „Spiegel” zdradził kraj swoim artykułem „Bedingt abwehrbereit” (uzależnienie od gotowości do obrony) o manerwach NATO, policja zajęła pomieszczenia wydawnictwa i redakcji. Wydawca, dyrektor i liczni dziennikarze zostali aresztowani i spędzili w areszcie nawet 103 dni.


(…)

… fotograficzny, papierosy, biura podróży, perfumy, telefony komórkowe, płyty CD, opony, piwo, dziennik („Frankfurter Allgemeine Zeitung”), ubrania. Reklam nie jest dużo, występują co kilka stron.
Rubryki: cover story (około 10 stron, najdłuższy artykuł w numerze), Niemcy, gospodarka, zagranica, sport (krótki, 1-2 artykuły), wiedza i technika, kultura (wysoka i popularna), media (krótki), kronika, listy…
… są według rubryk: cover story, Niemcy, technika, Internet, reportaż, nowoczesne życie (= life style), rozrywka, media (krótki), kultura (rozbita na dwie rubryki: kultura wysoka - muzea, literatura oraz popularna - kino, plotki, muzyka popularna) gospodarka, zagranica, kalendarium, listy.
W „Focusie” reklamuje się samochody, ubrania, linie lotnicze, jedzenie, sprzęt grający, perfumy i kosmetyki, biżuterię, sprzęt…
…” są Andreas Petzold i Thomas Osterkorn. „Stern” liczy około 240 stron. Rubryki: cover story, polityka i gospodarka, Niemcy, zagranica, nauka, zdrowie, multimedia, nauka sport, motoryzacja, kultura, styl życia (Głównie kuchnia), podróże, ludzie (głównie plotki), moda, społeczeństwo, a także humor, listy, editorial, horoskop, krzyżówka. Tygodnik ma swój dodatek telewizyjny.
Artykuły są krótkie, pisane prostym…
…, Hiszpanii, Grecji, Finlandii, Japonii, Słowenii, Szwajcarii, w krajach Beneluksu i na Wegrzech. W Niemczech kosztuje 2,5 euro. Obecnie na rynku niemieckim postrzegany jest jako główny konkurent tygodnika Der Spiegel.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz