Prasa niemiecka - historia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 238
Wyświetleń: 1295
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prasa niemiecka - historia - strona 1 Prasa niemiecka - historia - strona 2 Prasa niemiecka - historia - strona 3

Fragment notatki:

Rys historyczny 1454/55 - wynalezienie druku przez Gutenberga
1605-09 - początek prasy niemieckiej, pojawia się pierwszy tygodnik Johanna Carolusa
1 lipca 1650 - pierwszy dziennik na świecie - „Einkommende Zeitung” w Lipsku
Uwarunkowania polityczne:
Historia XX wieku w Niemczech obfitowała w wiele przełomowych wydarzeń, co za każdym razem nadawało nowego kolorytu prasie.
[Republika Weimerska, III Rzesza, okupacja, RFN, NRD]
My skoncentrujemy się na tym, co działo się w Niemczech po roku 1989 r. Obecny rynek prasowy Niemczech to hybryda systemów dwóch państw, RFN i NRD. Połączenie przebiegało w sposób raczej jednostronny; zdecydowaną przewagę miało RFN, które rozpoczęło dziką ekspansję. W początkowym okresie (rok 1991) w Niemczech wydawano aż 8 tysięcy czasopism i ponad 500 gazet! Cechy rynku prasowego Świetnie rozwinięty rynek prasowy, wysokie czytelnictwo
ponad 70 % obywateli czyta prasę codziennie
rekordzistą Bild (Bild Zeintug) z nakładem sięgajacym 3,5 miliona egzemplarzy (najlepiej sprzedająca się gazeta w Europie i siódma na świecie; aktualny nakład - 3,345 468)
ogromna liczba dzienników - 353 tytuły (stan na rok 2006)
liczba tygodników w Niemczech sięga 700 tytułów (stan na rok 1996); czytelnictwo utrzymuje się na poziomie 2. milionów
rekordzistą Der Spiegel, którego tygodniowo ukazuje się ponad milion egzemplarzy
znaczenie prenumeraty (2/3 egzemplarzy), sprzedaż na ulicach
Landyzacja prasy
Wielka popularność prasy lokalnej; sprzedaż dzienników wynosi 21 milionów egzemplarzy, z czego niemal 15 milionów to prasa lokalna (dziennie; 2006)
Spośród 353 tytułów dzienników, 334 to dzienniki o charakterze lokalnym bądź regionalnym
Tylko 8 dzienników ma charakter ponadregionalny
Przyczyny: związkowy charakter państwa, struktura administracyjna i prywatna własność
Koncentracja i monopolizacja rynku
najwyższy stopień koncentracji; gwałtowna ekspansja w latach 60., zahamowana w 1976 roku przez ustawę przeciwko ograniczeniu konkurencyjności
największe koncerny niemieckie: Axel Springer, Gruppe WAZ, Heinrich Bauer Verlag, Burda - Gruppe oraz Grunner und Jahr (Bartelsmann)
o potędze konernów niech świadczy przykład Axel Springera AG, koncernu, który wydaje 150 dzienników i magazynów w trzydziestu krajach Europy; udział w rynku reklam gazetowych Axela Springera sięga 40%. wpływ na media obrazuje przykład Bartelsmanna, koncernu, który nie tylko ma wpływ na prasę za sprawą Grunner und Jahr, ale także telewizję (RTL Group) i książki (wydawca Random House)


(…)

… i został przekazany do aresztu śledczego.
Działania policyjne doprowadziły do protestów wśród części społeczeństwa jak i pozostałej prasy, która obawiała się ataku na wolność prasową. Konrad Adenauer bronił tychże kroków na początku listopada, podczas gwałtownego posiedzenia Bundestagu, słowami "Mamy do czynienia ze straszliwą zdradą ojczyzny w kraju" (...) (szemranie na sali) "Kto to mówi?" "Ja to mówię!".
Minister…
… i bulwarową.
Prasa codzienna opiniotwórcza
Do najpoczytniejszych dzienników opiniotwórczych w Niemczech należą: Suddeutsche Zeitung, Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) i Die Welt.
O znaczeniu prasy lokalnej niech świadczy fakt, że sprzedaż ponadregionalnego Suddeutsche Zeitung (457 tysięcy) jest niewiele większa niż regionalnego dziennika Rheinische Post (398 tysięcy). Süddeutsche Zeitung (SZ; 457,353) Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ; 406,279)
Die Welt (251,515) Frankfurter Rundschau (FR; 186,942) Der Tagesspiegel (148,000) die tageszeitung (taz; 68,414) Suddeutche Zeitung
* największy dzienik typu broadsheet w Niemczech
* wydawany w Monachium, jedyny dodatek lokalny to monachijski
* pierwszy numer ukazał się 6 października 1945 roku * to pierwsza gazeta, która otrzymała licencję od administracji USA…
… z przedrukami artykułów z New York Times
Frankfurter Allgemeine Zeitung
pierwszy numer ukazał się 1 listopada 1949 roku
najpopularniejsza gazeta niemiecka za granicą; każdego dnia FAZ dostarczana jest do 148 krajów świata; 10% sprzedaży dziennika to sprzedaż za granicą
80% nakładu to prenumerata; głównymi czytelnikami FAZ-u są ludzie dobrze wykształceni
Największym udziałowcem FAZ-u jest fundacja FAZIT (1959…
… przeszukania oraz zajęcie materiałów nie naruszył prawa do wolności prasy. Przy równej liczbie głosów za oraz przeciw skarga konstytucyjna została oddalona.

… przeznaczony jest dla młodszych odbiorców
profil gazety określa się jako umiarkowanie konserwatywny i prawicowy
gazetę charakteryzuje dużo kolorowych zdjęć
sekcje: polityczna, gospodarcza, finansowa i kulturalna
Prasa codzienna bulwarowa
Najpopularniejsze tabloidy w Niemczech to Bild-Zeitung, Express oraz Hamburger Morgenpost. Niekwestionowanym liderem pozostaje oczywiście Bild - i jemu poświęcę tu największą…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz