Fragment notatki:
Ponadnarodowy system ochrony wolności i praw jedn. System ponadnarodowy odnosimy do sytemu unii europejskiej w obecnym kształcie. Organem ochronnym jest Trybunał Sprawiedliwości działający w Luxemburgu. Doszło do ukształtowania prawa w zakresie funkcjonowania wspólnoty europejskiej prawa zawartych w pakcie postanowień o znaczeniu ogólnym, skarga dotyczy norm prawa gwarantowanych paktem, które państwo wyłączyło wobec siebie zgodnie z postanowieniami art4 paktu, w toku badania skargi ustalono, że naruszenie prawa nie miało faktycznie miejsca. Zgodnie z art. 2 ust.1 paktu państwo strona paktu zobowiązało się do przestrzegania i zapewnienia praw wszystkim osobom znajdującym się na terytorium państwa-strony i podlegają jego jurysdykcji. Oprócz tych przesłanek komitet bada czy wobec danej skargi wyczerpane zostały wszystkie środki krajowe, czy wobec danej skargi nie toczy się inna procedura międzynarodowa. Warunki wniesienia skargi: wynikają z art. 1,2,3,5 protokołu fakultatywnego oraz odpowiednich przepisów- zasad postępowania KPCZ: skarga musi dotyczyć jednego lub więcej praw gw. Paktu, w zasadzie skarga musi być wniesiona przez samą ofiarę, Komitet może jednak przyjąć skargę wniesiona przez inne osoby, jeśli zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że ofiara nie jest w stanie tego uczynić lub wskazać swego przedstawiciela, państwo przeciwko któremu skarga jest skierowana musi być stroną protokołu fakultatywnego 1966, skarga musi dotyczyć osoby lub osób, które podlegają jurysdykcji państwa przeciwko któremu skierowana jest skarga, podnoszone naruszenie praw człowieka musi dotyczyć wydarzenia mającego miejsce w dniu lub po dniu wejścia w życie danego protokołu w stosunku do danego państwa, skargę można też wnieść gdy samo wydarzenie inicjujące miało miejsce przed dniem wejścia w życie lecz skutki tych wydarzeń same w sobie stanowią naruszenie paktu, komitet bada czy zostały wykorzystane wszystkie dostępne krajowe środki ochrony prawnej, skarga nie może być rozpatrzona przez komitet jeśli dotyczy sprawy, która jest rozpatrywana w ramach innej procedury międzynarodowej. Skarga powinna zawierać dane osobowe, charakter działania osoby składającej skargę lub dlaczego dana osoba działa w imieniu ofiary, kogo skarga dotyczy (państwo), udokumentowanie sprawy, jakie środki krajowe zostały wyczerpane.
Charakter i znaczenie protokołów fakultatywnych I Protokół fakultatywny -do Paktu praw obywatelskich i polit. uchwalony w 12 .1966r wszedł w życie 1976r. Jest to dokument wymagający odrębnej ratyfikacji. Państwa które go ratyfikowały uznają kompetencje Komitetu Praw Człow. do przyjmowania i badania petycji indywidualnych id osób uznających się za ofiary naruszenia Praw człow. W państwie które jest stroną protokołu . II protokół fakultatywny do Paktów Praw Obyw, polit w sprawie orzeczenia o zniesieniu kary śmierci. Przyjęty przez Zgromadzenie Ogólne z 15 .12. 1989r Kara śmierci w krajach które przystępują do protokołu nie będzie wykonywana, zostanie usunięta z Kodeksu Karnego. Wyjątkiem może być popełnienie najcięższych zbrodni wojennych. Komitet uprawniony jest do rozpatrywania skarg państwowych i indywidualnych składanych w związku z postanowieniami protokołu.
(…)
… autora skargi. Charakter zalecanych środków zależy oczywiście od rodzaju stwierdzonych naruszeń. Niekiedy Komitet domaga się jedynie wypłacenia odpowiedniego odszkodowania. W niektórych sprawach Komitet zaleca również by państwo podjęło odpowiednie kroki, by analogicznie naruszenia praw człowieka nie powtarzały się w przyszłości. Komitet Praw Człowieka wyznacza termin nie przekraczający 180 dni, w którym państwo powinno nadesłać informacje o podjętych środkach. Na tym kończy się procedura kontrolna, a Komitet nie dysponuje środkami gwarantującymi wykonanie swych poleceń. Procedura kontrolna inicjowana skargą indywidualną trwa z reguły 2-4 lat. Komitet może w tym czasie domagać się od autora skargi przedłożenia dodatkowych informacji.
Charakter prawny rozstrzygnięć Europejskiego Trybunału Praw Człowieka:
Na zakończenie postępowania ETPCZ wydaje orzeczenie, które podejmuje większością głosów. Trybunał a właściwie jego członkowie mogą składać Votum separatum. Orzeczenie jest ostateczne o czym mówi art.52 Europejskiej konwencji Praw Człowieka i ma charakter wiążący dla państwa przeciwko któremu skierowana była skarga (zrt.53 EKPCZ). Nad jego wykonaniem czuwa Komitet Ministrów, któremu Trybunał je przekazuje…
… i nie później niż w ciągu 9 lat od wydania wyroku. Bardziej szczegółowe przepisy dotyczące postępowania przed Trybunałem zawarte są w regulaminie uchwalonym przez Trybunał.
Karta praw podstawowych Unii Europejskiej
Jest to dokument składający się z 6 części. Odnosi się do uprawnień związanych z pojęciem godności człowieka, równości , wolności i solidarności. Karta ta nie ma jeszcze w chwili obecnej charakteru…
… Komitetu Praw Człowieka: Na zakończenie postępowania Komitet przyjmuje, o ile to możliwe w drodze konsensusu „stanowisko” w sprawie. Nie ma ono charakteru wiążącego strony. W swojej formie podany jest do wyroku sądowego i zawiera obszerne uzasadnienie. Publikowane są również zdania odrębne. Gdy Komitet Praw Człowieka stwierdzi, że skarga spełnia odpowiednie warunki, rozpoczyna się procedura ustalania…
… znalazło się w nim bezpośrednie odwołanie od godności człowieka( nie ma takiego w europejskiej konwencji). Wznowiono równouprawnienie mężczyzn i kobiet. Ponadto szeroko określono zasady praw ekonomicznych i socjalnych. Organem ochrony w dalszym ciągu jest Trybunał Sprawiedliwości. Ponadto potwierdza się tez możliwość występowania uprawomocnionych z petycją do ombudsmana oraz do parlamentu europejskiego…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)