To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pomost kolejowy
Szerokość pomostu mostu kolejowego wynika z szerokości skrajni taboru kolejowego oraz liczby torów na obiekcie. Osiowy rozstaw torów powinien wynosić na liniach magistralnych i pierwszorzędowych - 4,0 m, a jeśli przewidywany jest ruch z prędkością przekraczającą 160 km/h-4,5 m. Na liniach drugorzędnych odpowiednio 3,75 m i 4,0 m. Jeśli tor jest ułożony w łuku, to wymagane jest dodatkowe zwiększenie odległości pomiędzy torami, zależne od promienia łuku i przechyłki toru. Dodatkowo odległość między torami może ulec zwiększeniu, jeśli przewiduje się ustawienie na międzytorzy słupów wsporczych sieci trakcyjnej. Jeśli długość obiektu jest większa od 15,0 m to na obiekcie należy umieścić dodatkowo obustronne chodniki o szerokości nie mniejszej od 0,75 m. W mostach z jazdą dołem chodniki powinny być umieszczane na zewnątrz dźwigarów głównych. Chodniki te muszą być oddzielone od toru balustradą. Balustrada musi znajdować się również na skraju obiektu (ogólne wymagania, jakie musi spełniać balustrada w moście kolejowym podano w rozdz. 5).
Pomosty mostów kolejowych mogą być ukształtowane jako zamknięte lub otwarte. Pomosty otwarte składają się z: poprzecznie, podłużnie, na których oparte są mostownice. Wyjątkowo, w małych mostach, mostownice są mocowane bezpośrednio do dźwigarów głównych. Mostownice układa się maksymalnie co 70 cm. Pomosty otwarte w nowych obiektach mostowych konstruuje się rzadko, a w przypadku linii kolejowych o dużych prędkościach oraz obiektach o długości przekraczających 30 m, stosowanie pomostów otwartych nie jest dpopuszczalne. Ponadto stawiany jest wymóg, by w przypadku stosowania nawierzchni bez podsypki (mostownice, bezpośrednie mocowanie szyn do konstmkcji) różnica sprężystości toru na i poza obiektem nie była większa niż 30%. Jeżeli różnica jest większa od 30% należy ograniczyć prędkość pojazdów kolejowych do wartości określonej na podstawie szczegółowej analizy dynamicznej.
W pomostach z pomostem zamkniętym, z torem ułożonym na podsypce tłuczniowej, koryto balastowe powinno być tak ukształtowane, by była możliwość wykorzystania sprzętu zmechanizowanego. Należy przyjmować taką szerokość koryta, aby odległość od osi toru do krawędzi koryta wynosiła min 2,20, a grubość podsypki - liczona od główki szyny - min 70 cm; dla linii kolejowych przeznaczonych dla ruchu pojazdów z prędkością 160 km/h i większą min 75 cm. Grubość warstwy podsypki pod podkładami powinna wynosić 0,30 - 0,35 m.
W celu zapewnienia skutecznego odwodnienia pomostu zamkniętego, z korytem wypełnionym tłuczniem, płyta pomostowa musi mieć odpowiednio duże spadki poprzeczne. Minimalny spadek poprzeczny powinien wynosić 3% (lepiej 3,5 4%). Ponieważ spadek podłużny toru, a tym samym obiektu, jest z reguły bardzo mały, płyta pomostowa musi mieć również wykształcone spadki podłużne.
(…)
… względem osi przęsła, nie wymagające analizy projektowej, wynosi 35 mm. Tor usytuowany na obiekcie inżynierskim na luku lub krzywej przejściowej, powinien być ułożony z zachowaniem przechyłki. W torach ułożonych na mostownicach przechyłkę toru uzyskuje się przez konstrukcyjne podniesienie podłużnie lub zastosowanie odpowiednich siodełek.
W celu przeciwdziałania skutkom wykolejenia się taboru należy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)