To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pomiar postaw
Skale do pomiaru postaw
Postawy - przedmiot większości pomiarów w badaniach marketingowych Postawa to wyuczona skłonność do reagowania pozytywnie lub negatywnie w odniesieniu do zjawisk, przedmiotu bądź informacji
Przykładami postaw mogą być np. lojalność wobec marki skłonność do kupowania w sklepach dyskontowych, satysfakcja klientów poziom akceptacji reklam w Internecie czy stosunek do firm dbających lub nie o środowisko naturalne
Generalnie zakłada się że gdy poznamy postawy konsumentów będziemy umieli przewidzieć ich zachowania w tym najistotniejsze z nich czyli zakupy
Proste skale pomiarowe:
Skala rang
Skala Thurstone'a
Rangowa skala sumowanych ocen
Porównawcza skala sumowanych ocen
Złożone skale postaw:
Skala pozycyjna
Skala semantyczna
Skala Likerta
Skala Stapela
Skala rang daje możliwość uszeregowania najważniejszych dla respondenta kategorii (rzeczy, postaw, itp.) według podanego kryterium.
Co jest dla Pana/Pani najważniejsze w życiu proszę uszeregować wpisując kod odpowiedzi do kratek, traktując pierwszą kratkę jako najważniejszą
Skala semantyczna jest zestawem kilku lub kilkunastu skal porządkowych. Pomiar polega na tym , że respondent wybiera jedną kategorię na skali dwubiegunowej ograniczonej z obu stron parą antonimów
Skala Likerta
5-stopniowa skala semantyczna odnosząca się do przedstawionego stwierdzenia
Zdecydowanie się zgadzam
Raczej się zgadzam
Ani się nie zgadzam, ani się zgadzam
Raczej się nie zgadzam
Zdecydowanie się nie zgadzam
Zalety:
Łatwa do zastosowania
Łatwa w analizie
Nadaje się do segregacji
Wady:
Podatna na błędy
Wymaga dobrego przygotowania
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)