Polska wobec wyzwań XX wieku

Nasza ocena:

5
Pobrań: 70
Wyświetleń: 938
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Polska wobec wyzwań XX wieku - strona 1 Polska wobec wyzwań XX wieku - strona 2 Polska wobec wyzwań XX wieku - strona 3

Fragment notatki:

ZAJĘCIA XII - Polska wobec wyzwań XX wieku. 1. Odbudowa szkolnictwa: Po przesunięciu linii frontu niemal natychmiast wszędzie tam, gdzie zachowały się nienaruszone budynki i znalazła się grupa nauczycieli, wznowiono naukę według zasad organizacyjnych i programów obowiązujących przed wojną. Istotnie znaczenie dla odbudowy szkolnictwa miało uznanie wyników tajnego nauczania z okresu okupacji. Szkoły różnych szczebli spontanicznie wznawiały działalność, podczas gdy władze komunistyczne, działające pod opieką i protekcją sowieckiej armii, usiłowały utworzyć administrację szkolną. We wrześniu 1944 wydano pierwsze Wytyczne organizacji publicznych szkół powszechnych , zalecających wprowadzenie do szkół o różnych stopniach organizacyjnych jednakowego programu i jednorocznych klas. Wobec przygotowań do wznowienia pracy przez KUL, co nastąpiło 3 listopada 1944 pośpiesznie powołano Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej z wydziałami lekarskimi, weterynaryjnymi, przyrodniczymi i rolniczymi. W czerwcu 1945 powołano w Łodzi „delegatów” środowisk oświatowych, w rzeczywistości przeważnie działaczy politycznych i społecznych. Przedstawiono tam projekty reformy szkolnictwa, które odtąd miało być jednolite, powszechne, publiczne i bezpłatne. 1945 Ministerstwo Oświaty objął Czesław Wydech, który nie zamierzał realizować projektów 8-letniej szkoły, choć godził się dokonywać zmian w programie nauczania, postulowane przez środowisko nauczycielskie lewicy. Aż do 1947 MO opierało się planom upodobnienia polskiej oświaty do wzorów sowieckich. Bezpośrednio po wojnie nastąpił żywiołowy rozwój szkolnictwa średniego. Nie tylko reaktywowano szkoły istniejące przed wojną ale założono wiele nowych. Szkoły powszechne średnie, zawodowe, a także przedszkola zakładane były przez rozmaite stowarzyszenia, organizacje, spółdzielnie, lokalne samorządy oraz osoby prywatne. Powstawały tez liczne towarzystwa oświatowe, rozwijało się harcerstwo i katolickie organizacje młodzieżowe, takie jak Sodalicje Mariańskie i Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży. Powstawały kursy, uniwersytety ludowe, czytelnie, biblioteki i domy kultury. Dla dzieci polskich uchodźców tworzono tez polskie szkoły za granicą. Ogromne znaczeni obrony Polski przed sowietyzacją miała działalność polskich wydawnictw emigracyjnych, a wśród nich założonego w 1946 Instytutu Literackiego, kierowanego przez Jerzego Giedroycia. Nakładem instytutu ukazało się kilkadziesiąt książek miesięcznik „Kultura” oraz kwartalnik „Zeszyty Historyczne”. Najważniejszym polskim środkiem masowego przekazu stała się Rozgłośnia Polska Radio Wolna Europa, finansowane przez Stany Zjednoczone, nadająca od 1952 do 1975 kierowana przez Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Przez prawie 40 lat RWE była głównym źródłem prawdziwych informacji o wydarzeniach w kraju i świecie, a równocześnie ośrodkiem rozwoju i popularyzacji autentycznej kultury.

(…)

…, capstrzyki, akademie, organizowano też „czyny społeczne”. Uczniowie byli zobowiązani do zbierania makulatury, złomu, szkła, a także ziół i kasztanów, które władze zamierzały wykorzystać w przemyśle gorzelniczym.
Dramatyczna stałą się sytuacja polskiej nauki. Uczelnie zostały poddane politycznym czystkom, rozwiązano towarzystwa naukowe, a Polską Akademię Umiejętności zastąpiono przez Polską Akademię Nauk
…, zastępując ją obowiązkową 8-letnią szkołą podstawową oraz 4-letnim liceum. Szkoły zawodowe podzielono na dwie kategorie: niższą obejmującą 2-letnie zasadnicze szkoły zawodowe i 2-letnie szkoły przysposobienia rolniczego, a także wyższą na którą z kolei składały się 4-letnie lub 5-letnie technika i licea zawodowe oraz 2-letnie lub 3-letnie technika i licea dla absolwentów niższych szkół zawodowych…
… polskiej oświaty oraz sformułowanie propozycji na przyszłość. Nie czekając na raport ekspertów, Ministerstwo Oświaty w marcu 1973 wydało zarządzenie o organizacji zbiorczych szkół gminnych. Przewidywano tworzenie dużych zespołów szkół składających się ze szkół podstawowych, zasadniczych szkół zawodowych i przysposobienia rolniczego, liceów zawodowych i ogólnokształcących, ponadto przewidywano…
Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło tzw. priorytety edukacyjne, określające kierunek przewidywanych zmian. Wymieniono w nich: przekazanie przedszkoli i szkół podstawowych władzom samorządowym, stworzenie możliwości zakładania szkół niepaństwowych, rezygnacje z narzucania szkołom jednakowych programów i podręczników.
1 września 1990 do szkól przywrócono naukę religii.
7 września 1991 ustawa o systemie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz