To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Reforma szkolna: Koncepcja wychowania państwowego - po objęciu władzy w 1926 przez obóz polityczny kierowany przez Józefa Piłsudskiego wszedł w życie termin „wychowanie państwowe”, którym określano bądź system wychowawczy, który sanacja planowała wypracować, bądź kierunek nachylenia nauki obywatelskiej w szkołach. Ofensywa ideologiczna sanacji na terenie oświaty rozpoczęła się na wielką skalę w 1929. Prowadzono ją wszelkimi dostępnymi metodami: przez organizacje społeczne i zawodowe nauczycielskie, kursy i odczyty, publicystykę i zarządzenia odgórne władz. Od 1929 rozpoczęło się także wygłaszanie i publikowanie oficjalnych wypowiedzi ministra Oświaty i jego współpracowników na temat wychowania. Akcję rozpoczął minister Sławomir Czerwiński od przemówienia na Kongresie Pedagogicznym w Poznaniu „O ideał wychowawczy szkoły polskiej” . Punktem wyjścia stała się krytyka dotychczasowego stanu ideologii wychowawczej, której wytykano brak aktualnego ideału wychowawczego, odpowiadającego potrzebom i warunkom odrodzonej Polski i dążeniom jej obywateli. Czerwiński określił typ psychiczny, który powinien być formowany w trakcie oddziaływań wychowawczych na młodzież, jako typ „bojownika-pracownika”: karnego, lojalnego, pracowitego, łączącego umiejętność pozytywistycznego działania i pracy z romantycznym entuzjazmem dla państwa, dla wykonywania obowiązków obywatelskich. Nastawienie psychiczne miało być uzupełnione pełną orientacją młodzieży w otaczającym ją świecie i zrozumieniem obowiązków obywatelskich, co miało ją chronić od zwyrodniałego nacjonalizmu. Wychowanie obywatelsko-państwowe określił jako system środków i czynności wychowawczych kształtujących w wychowankach dyspozycje psychiczne, usposabiający ich do służby państwu, a nie do „życia z państwa”, oraz dający wychowankom wiedzę o obowiązkach wobec państwa i umiejętność czynnego działania na rzecz państwa w zakresie dostępnym do wieku i sytuacji socjalnej dziecka. - W 1929 rozpoczęła swoją działalność grupa pedagogów, działaczy skupionych wokół czasopisma „Zrąb”, którą kierował Janusz Jędrzejewicz. Oprócz zagadnień ideologicznych omawiano tam problem stosunku mniejszości narodowych w państwie, polityki wobec nich, zgadzając się, iż powinna to być akcja przyciągnięcia ich do kultury polskiej i przekonywująca o potrzebie, konieczności i pożytkach zgodnego współdziałania z Polakami, nie przeszkadzająca jednocześnie rozwojowi własnej kultury i rodzimego języka. W teorii również stanowczo domagano się ograniczenia wpływu politycznego kleru na oświatę i szacunku dla innych, niekatolickich wyznań, chociaż zgadzano się z nauczaniem religii i wykorzystywaniem tradycji i obrzędów do uświetnienia uroczystości szkolnych oraz propagowania idei wychowania państwowego. Ustawa o ustroju szkolnictwa z 11 marca 1932 roku -
(…)
… Sławomira Czerwińskiego został Janusz Jędrzejewicz, który wraz z wiceministrem Kazimierzem Pierackim opracował reformę szkolną uchwaloną przez Sejm 11 marca 1932. Ustawa O ustroju szkolnictwa dokonała poważnej przebudowy całego systemu szkolnego. Programy szkół powszechnych rozbito na trzy szczeble, którym odpowiadały trzy stopnie organizacyjne szkół. Szczebel pierwszy obejmował elementarny zakres wykształcenia ogólnego; drugi był rozszerzeniem i pogłębieniem pierwszego; trzeci zaś przysposabiał nadto młodzież do życia społeczno-obywatelskiego i gospodarczego. Nauka w każdej szkole powszechnej trwała 7lat, ale szkoła I stopnia, która realizowała pierwszy szczebel programowy z najważniejszymi składnikami szczebla drugiego i trzeciego, miała 2-letnią klasę III i 3-letnią klasę IV. Szkoła II stopnia…
… 121-160 uczniów lub czterech, jeśli liczba uczniów wynosi 161-210. Szkoła III stopnia liczy co najmniej 211 uczniów i pięciu nauczycieli.
- ustawa wprowadzała obowiązkowe dokształcanie ogólne i zawodowe całej młodzieży do lat 18, która wypełniła obowiązek szkolny i nie uczęszczała do żadnej szkoły. Dokształcanie to miało być realizowane stopniowo, w miarę możliwości finansowych, w szkołach…
… ważnych wiadomości geograficznych, dotyczących najbliższej okolicy, Polski, Europu i świata. Nowy program matematyki obejmował w zasadzie tylko arytmetykę i geometrię, przy czym moment wprowadzenia poszczególnych działów arytmetyki przesunięto na późniejsze lata. Program upraktyczniono i powiązano z potrzebami życia codziennego. - program nauki w państwowym gimnazjum ogólnokształcącym wysuwał jako cel…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)