Opisane zostały temat, krąg tematyczny zajęć, cele szczegółowe, formy pracy, metody i pomoce. Scharakteryzowane zostały poszczególne elementy zajęć: przebieg, kwestie wypowiadane przez nauczyciela itp.
Agnieszka G Temat: Polowanie na żaby i muchy - Rozwiązywanie zadań tekstowych z wykorzystaniem elementów dramy i metody kruszenia.
Krąg tematyczny: Wiosna
Cele ogólne:
poznanie łańcucha pokarmowego
utrwalanie dodawania do 10
rozwój motoryki dużej oraz koordynacji słuchowo-ruchowej
rozwój motoryki małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej (rozwijanie grafomotoryki ręki
Cele szczegółowe: dziecko
rozwija motorykę dużą oraz koordynację słuchowo-ruchową
poznaje utwór muzyki klasycznej „Lot trzmiela” N. Rimski-Korsakowa
rozwija motorykę małą oraz koordynację wzrokowo-ruchową (grafomotorykę ręki)
rozwija zmysł estetyki
poznaje jeden z przykładowych łańcuchów pokarmowych: mucha - żaba - bocian.
doskonali (poznaje) umiejętność dodawania do 10.
doskonali (poznaje) umiejętność stosowania reguł matematycznych
poznaje wieloznaczność słowa „łakomczuch” użytego w zadaniu
doskonali umiejętność wyrażania własnych opinii i ich argumentowania
wzbogaca słownictwo czynne i bierne
Formy pracy
zbiorowa
grupowa
indywidualna
Metody
słowna
muzyczno-ruchowa
plastyczna
drama
własna z wykorzystaniem elementów metody kruszenia
Pomoce:
Utwór muzyczny „Lot trzmiela”
Kartki i przybory do malowania
Zadania: Ene due like raby 1 bociek zjadł 3 żaby. Wcześniej każda po 2 muchy. Ile zjadły łakomczuchy?
Maski zwierząt: 1 bocian, 3 żaby
Kropki - symbole zwierząt
Przebieg zajęć:
Słuchanie utworu „Lot trzmiela” Nikołaja Rimski-Korsakowa, oraz swobodna ekspresja plastyczna dzieci, dotycząca skojarzeń z usłyszanym utworem.
N: „Posłuchajcie. Zaraz usłyszycie fragment pewnego utworu muzycznego. Chciałabym, żebyście się zastanowili co on wam przypomina, ale nic głośno nie mówcie. Na razie niech to zostanie tajemnicą” (N odtwarza utwór „lot trzmiela” )
„Teraz nic nie mówiąc niech każdy z was spróbuje narysować to co sobie wyobraził przy muzyce” (w tle słuchać ciągle „lot trzmiela”)
Nauczyciel wybiera z klasy 4 osoby:
1 - bocian
3 - żaby
które są informowane o treści zadania. Reszta klasy to muchy i nie znają treści zadania.
N : „Potrzebuję 4 ochotników” (Wybiera 4 dzieci i wychodzi z nimi za drzwi, by wytłumaczyć zadanie. W tym czasie nauczyciel wspomagający wraz z resztą klasy kontynuuje zadanie plastyczne.)
N : „Kto z was będzie bocianem? ... Dobrze, a więc ty. Twoim zadaniem będzie głośno i wyraźnie powiedzieć dzieciom treść zadania. Ja powiem głośno kiedy będzie na to czas (powiem dokładnie, że <teraz bociek powie wam treść zadania>). Zadanie brzmi tak:
(…)
… łapią muchy! O!! Muchy są już złapane, (kucają) więc reszta dzieci szybko ucieka do ławek! Teraz bociek łapie żaby! (bociek staje na krześle). I wszyscy są już złapani... (cichnie muzyka)
Boćku, powtórz dzieciom jeszcze raz nasze zadanie. A wy uważnie słuchajcie.”
Bociek: „...”
N: „Spójrzcie jeszcze raz na nasze zwierzęta. Jakie było pytanie w zadaniu? ... (może wystąpić hałas, przekrzykiwanie, różne odpowiedzi, pytania...- burza mózgów) Tak. Wróćcie wszyscy do ławek”
Omówienie zadania.
N: „Ile zjadły łakomczuchy?”
„Kto może być naszym łakomczuchem?” ... W momencie w którym następuje w klasie dyskusja, kto jest łakomczuchem, W klasie „0” okazało się konieczne zastosowanie symbolicznego schematu na tablicy. Dzieci oznaczyły poszczególne zwierzęta kolorowymi kropkami i ułożyły z nich kształt drzewka…
…, to powiem: <teraz bociek łapie żeby>, a wtedy ty weźmiesz krzesełko i staniesz na nim za plecami żabek. Czy wszystko jasne? Czy macie jakieś pytania?...”
Zabawa muzyczno-ruchowa z dźwiękonaśladownictwem. Przy akompaniamencie utworu „Lot trzmiela” Nikołaja Rimski-Korsakowa.
N: „Co wam ten utwór przypominał? ... Co wam przychodziło na myśl? ... Co znalazło się na waszych rysunkach? ... Jakie dominują…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)