Polityka edukacyjna państwa - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 91
Wyświetleń: 1148
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Polityka edukacyjna państwa - wykład - strona 1 Polityka edukacyjna państwa - wykład - strona 2 Polityka edukacyjna państwa - wykład - strona 3

Fragment notatki:

POLITYKA EDUKACYJNA PAŃSTWA (Anglia , Walia)
Modele edukacji
Edukacja zorientowana elitarnie
Podejście elitarne służy wąskiej grupie ludzi . Stanowi odpowiedź na stratyfikację społeczną (proces rozmieszczania jednostek w systemie społecznym) . Nacisk położony jest na selekcję i przygotowanie politycznych liderów .
Edukacja zorientowana elitarnie odpowiada państwu dynastycznemu albo władzy kolonialnej (społeczeństwo rolnicze , preindustrialne) .
Aby zostać członkiem elity , trzeba :
być „dobrze” urodzonym (arystokracja) ;
wykazywać uzdolnienia (merytokracja) ;
łączyć w sobie obydwie cechy .
Aby wykazywać uzdolnienia , potrzebne jest dobre szkolnictwo i dobry model egzaminacyjny . Proces edukacyjny jest bardzo ważny , jeśli elitę wyłania się w drodze uzdolnień .
Cechy modelu edukacyjnego :
nauczanie klasyczne ,
wyraźny status społeczny studentów .
Wstęp na Oxford i Cambridge był organizowany i stawiał wysokie wymagania (absolwenci szkół prywatnych) .
Odmiany modelu :
elitarność dziedziczna - tyle samo osób rozpoczynających naukę kończy ją ;
elitarność merytokratyczna - szeroka podstawa (edukacja elementarna obejmująca wszystkie dzieci) ; po wyłonieniu elity nie ma o co rywalizować ;
elitarność pochodzenia z odrębnym systemem egalitarnym - tworzy się dwa odrębne systemy kształcenia .
Edukacja zorientowana na potrzeby produkcji
Odrzuca się klasyczny program nauczania na rzecz zaspokajania potrzeb przemysłu i rolnictwa . Wspólną cechą wszystkich typów tego modelu jest nacisk położony na wyszukiwanie zdolnych jednostek . Służy ona również selekcji.
Model edukacji produkcyjnej odpowiada społeczeństwu industrialnemu .
Odmiany modelu :
piramida - dominuje kształcenie dostosowane do potrzeb przemysłu ; im wyższy szczebel kształcenia , tym mniej kształconych osób ;
ścięta piramida - przywiązuje się znaczenie do edukacji na poziomie szkoły podstawowej i średniej , zaś szkolnictwo wyższe realizowane jest tylko w niewielkim stopniu ;
półpiramida - przywiązuje się wagę do kształcenia pewnych grup zawodowych ;


(…)

… w radzeniu sobie itp. Nacisk kładzie się na uniformizację ludzi i odbiera im prawo wyboru .
Podejście horyzontalne odpowiada państwom , których rządy oparte są na ideologii i dyktaturze wojskowej .
Odmiany modelu :
egalitaryzm poziomy :
zmodyfikowane podejście horyzontalne z grupami elitarnymi :
Zatomizowany model edukacji
Można go określić jako najstarszy , najmłodszy i najtrwalszy :
być „dobrze” urodzonym…
… początkowa primary school . Trwa ona 6 lat (od 5 do 11 r.ż.) . Ponieważ angielski i walijski system oświatowy jest zdecentralizowany , szkoła początkowa może być szkołą ciągłą , jednolitą lub obejmować dwa etapy (decyzja , jak jest szkoła , zależy od lokalnych władz oświatowych) :
infant school - 2 lata ,
junior school - 4 lata .
Tu po raz pierwszy dokonuje się pomiaru poziomu kształcenia . Po szkole…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz