To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wojnicka. Notatka składa się z 4 stron.
POJĘCIE KONTROLI Definicja nr 1: Kontrola to proces działania kierownictwa organizacji, którego naczelnym celem jest regulowanie i korygowanie wszelkich czynności dla zapewnienia ich przyszłej sprawności i skuteczności.
Celem końcowym kontroli jest podniesienie sprawności działania organizacji przez usuwanie wszelkich nieprawidłowości, jej przyczyn i źródeł oraz pobudzanie działań konstruktywnych.
Definicja nr 2: Kontrola to działanie polegające na porównaniu informacji o tym, co rzeczywiście następuje w trakcie wdrażania planu w życie, z preliminarzami, budżetami, programami, wzorcami opracowanymi w trakcie planowania.
Definicja nr 3: Kontrola to systematyczne działanie kierownictwa na rzecz ustanowienia norm (standardów) efektywności przy planowanych celach, zaprojektowania informacyjnych sprzężeń zwrotnych, porównania rzeczywistej efektywności z wyznaczonymi normami, ustalenia odchyleń i pomiaru ich znaczenia oraz podejmowania wszelkich kroków potrzebnych do zapewnienia, by wszelkie zasoby organizacji były wykorzystywane najskuteczniej i najsprawniej do osiągania jej celów.
Kontrola jest ściśle powiązana z planowaniem i służy do:
zmiany działań w taki sposób, aby ich wyniki zbliżyły się do danych zaplanowanych,
analizy i ewentualnej modyfikacji planu,
ponownej oceny sposobu, trybu i narzędzi kontrolnych, by upewnić się o ich skuteczności w ocenie planu i jego celów.
Wspólną częścią kontroli i planowania są preliminarze, budżety i funkcjonalne programy działania.
FAZY (ETAPY) PROCESU KONTROLNEGO Ustalenie norm, wzorców, standardów, celów i metod pomiaru efektywności działania organizacji,
Ustalenie rzeczywistego stanu działania (pomiar efektywności), tj. ocena aktualnych wyników funkcjonowania organizacji, a także wykorzystywanych środków, warunków i sposobów bieżącego działania,
Porównanie stanu rzeczywistego ze stanem pożądanym w danym działaniu (ustalonymi normami),
Podjęcie działań korygujących.
OPIS ETAPÓW PROCESU KONTROLNEGO:
NORMY KONTROLI: Są to kryteria, przez porównanie z którymi można mierzyć aktualne wyniki organizacji. Normy wynikają z planów, ze standardów rynkowych, z danych o konkurentach, z własnych doświadczeń organizacji, z danych statystycznych itp.
Normy muszą mieć charakter strategiczny, powinny być dość czytelne, zrozumiałe i akceptowane przez zainteresowanych.
POMIAR STANU RZECZYWISTEGO: Trwały, powtarzalny proces, którego częstotliwość i zakres zależą od rodzaju mierzonej działalności. Aby pomiar stanu rzeczywistego mógł być z powodzeniem wykorzystywany w analizie odchyleń od normy powinien cechować się:
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)