To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pojęcie i system źródeł prawa administracyjnego Prawo administracyjne - gałąź prawa dająca podstawę do powstania stosunku
administracyjno - prawnego (Te przepisy, które regulują bezpośrednią i organizatorską
działalność państwa). Normuje stosunki pomiędzy organami administracji publicznej a
jednostkami, zawiera zatem zasady tworzenia, strukturę, zadania i zasady działania
administracji oraz prawa i obowiązki jednostki.
Cechy charakterystyczne: o brak kompleksowej kodyfikacji
o wielość i różnorodność
o niejednolitość
o stanowienie przez samą administrację
o ewenement lokalny
o hierarchiczność
źródła prawa administracyjnego - praktyka zmusza na do uwzględnienia w systemie nie
tylko źródeł konstytucyjnych, ale również dopuszczenie niezorganizowanych źródeł prawa
(np. prawo sędziowskie).
Funkcjonalna koncepcja prawa - prawo nie powinno stanowić systemu całkowicie
zamkniętego, jest instrumentem realizacji celów i wartości. Nie powinno się więc dedukować,
ale wykładać odwołując się do celów przyświecających ustawodawcy.
Niezorganizowane źródła prawa - zewnętrzne formy działania administracji publicznej lub
sądu administracyjnego.
Systematyzacja systemu źródeł - system musi być jednolity i wewnętrznie spójny. Braki
systemu stara się usunąć nauka prawa dążąc do pełnego uporządkowania przepisów wedle
różnych kryteriów.
Kategorie źródeł prawa administracyjnego: o powszechnie obowiązujące źródła prawa administracyjnego
o wewnętrzne źródła prawa administracyjnego
o tak zwane, niezorganizowane źródła prawa administracyjnego
Źródła prawa powszechnie obowiązującego: o Konstytucja
o ustawy (rozporządzenia z mocą ustawy)
o ratyfikowane umowy międzynarodowe
o rozporządzenia
o akty prawa miejscowego
Źródła prawa wewnętrznego: o konstytucja wymienia jedynie uchwały i zarządzenia
Niezorganizowane źródła prawa administracyjnego - mogą mieć charakter normatywnym o
ile zawierać będą wypowiedzi dyrektywalne wskazujące adresatom pewien sposób
zachowywania się. Kategoria ta wykracza poza ramy konstytucyjnego pojęcia „źródła prawa”
(sensu stricto). Ani organy administracji, ani sądy administracyjne nie tworzą prawa i go nie
wymyślają, ale jedynie je znajdują i odkrywają. Podobnie do tłumaczenia ETS.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)