. Pojęcie i rodzaje kontroli w administracji
Kontrola to porównywanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym, wyznaczonym przez normy prawne, techniczne, ekonomiczne, itd., kontrola administracji polega na badaniu jej stanu organizacyjnego oraz zachowania się (działania lub niedziałania) ze względu na określone kryteria, przedmiotem kontroli może więc być zarówno struktura organizacyjna administracji, jak i jej działalność, podstawowe funkcje kontroli, to: sprawdzanie, ocenianie, wnioskowanie, ze względu na usytuowanie podmiotów, które wykonują kontrolę w administracji wyróżniamy kontrolę:
Zewnętrzną, którą wykonują osoby usytuowane na zewnątrz administracji, są to osoby fizyczne i prawne oraz inne jednostki organizacyjne, niepaństwowe i państwowe na podstawie uznanego zwyczaju lub przepisów prawnych (osoby fizyczne oraz organizacje społeczne) oraz tylko i wyłącznie na podstawie i w zakresie wyznaczonym przez aktualne przepisy prawa (pozostałe jednostki organizacyjne)
Wewnętrzną, wykonywaną przez osoby usytuowane wewnątrz administracji, czyli pracownika, wewnętrzną jednostkę organizacyjną lub inny podmiot należący do systemu jednostek organizacyjnych administracji, może to być: samokontrola lub kontrola innych pracowników
Kryteria kontroli to: legalność, gospodarność, rzetelność, celowość, przejrzystość, jawność
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)