19.Pojęcie i funkcje zarządzania miastem Funkcje zarządzania-powiązane ze sobą logiczne grupy czynności, które powinny być wykonywane w sposób ciągły przez każdy podmiot zarządzający. Należą do nich : planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrola
Funkcja planowania- stanowi początek ciągu funkcji składających się na proces zarządzania jest zabiegiem umysłowym poprzedzającym właściwe czynności, zorientowanym na przyszłość, odnosi się do pozytywnie ocenianych przyszłych sytuacji . Sprowadza się do formułowania celów organizacji (gminy) oraz określenia sposobów ich osiągnięcia i niezbędnych zasobów. Wyodrębnia się różne rodzaje planowania planów stanowiących rezultat planowania. Ze względu na hierarchię planowania i planów wyodrębnia się : (1) planowanie strategiczne ,(2) planowanie operacyjne(operatywne)
W zarządzaniu miasta szczególną rangę nadaje się planowaniu strategicznemu , które sprowadza się do formułowania strategii rozwoju lokalnego i strategii rozwoju gminy lub promowania rozwoju gosp. Gminy .
Funkcja organizacyjna- stanowi drogę do planów (programów, projektów) do działania (polegającego na realizacji planów) sprowadza się do zabiegów i decyzji organizatorskich kształtujących strukturę organizacyjną odpowiednio do planów (modyfikacja istniejącej struktury lub tworzenia nowej)
Realizacja funkcji organizowania polega na :
1.ustaleniu reguł (zasad) podziału pracy i zadań ( w ukł. Poziomym i pionowym)
2.ustalanie procedur pełnienia ról organizacyjnych przez działające w organizacji (gminie) jednostki (osoby) i grupy społeczne ( komórki organizacyjne i służby)
Funkcja motywowania-sprowadza się do motywacyjnych oddziaływań informacyjnych- decyzyjnych ze strony podmiotów zarządzania na wykonawcze komórki organizacyjne (oddziaływanie kierujących na kierowanych)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)