Podział testów wg Matczak vel Materskiej-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 28
Wyświetleń: 560
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podział testów wg Matczak vel Materskiej-opracowanie - strona 1 Podział testów wg Matczak vel Materskiej-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

Podział testów wg Matczak vel. Materskiej
Szybkości i mocy szybkości - wszystkie zadania są stosunkowo łatwe; wskaźnikiem jest czas wykonania lub liczba zadań wykonanych w danym czasie (testy z ograniczeniem czasowym) mocy - o wyniku badanego decyduje to, czy rozwiązał zadanie; testy bez limitu czasu bądź z dużym limitem Grupowe i indywidualne
Indywidualne
Przeprowadzane z jedną osobą
Niewielka ekonomiczność
Wymagają dużych kwalifikacji od badającego
Stawiają niewielkie wymagania osobie badanej szerszy zakres stosowania
Trudniej zachować standaryzację warunków i procedury
Stwarzają możliwość zbierania danych obserwacyjnych
Stosowane, gdy diagnoza ma poprzedzać poradę, reedukację czy terapię grupowe wykonywane przez wiele osób naraz
ekonomiczne
łatwe do przeprowadzenia (może badać nie-psycholog)
wymagają stosunkowo dużych „kwalifikacji” badanych - muszą radzić sobie bez wskazówek indywidualnych, nie mogą być nimi badane małe dzieci lub osoby o ograniczonej sprawności intelektualnej
łatwość standaryzacji warunków i procedury
niewielka możliwość zbierania danych obserwacyjnych
stosuje się je głównie do celów przesiewowych
Otwarte i zamknięte
Zamknięte - badany otrzymuje pytania z odpowiedziami, spośród których musi wybrać tę poprawną; wada: możliwość zgadywania, wątpliwości natury etycznej (celowe wprowadzanie badanego w błąd)
Otwarte - każdorazowo sam musi formułować odpowiedź; wada: trudność w ocenie odpowiedzi
Werbalne i wykonaniowe
werbalne - badany odpowiada ustnie lub pisemnie; materiałem nie muszą koniecznie być słowa; głównie w testach grupowych; nie bada się nimi bardzo małych dzieci
wykonaniowe - badany wykonuje czynności na konkretnym materiale, takie jak np. odtwarzanie wzorów za pomocą klocków; na ogół indywidualne, stosowane do badania zdolności specjalnych
Mierzące poszczególne zdolności i testy inteligencji
Testy inteligencji rozumianej jako zdolność ogólna - inteligencja rozumiana jest jako pojedyncza, podstawowa zdolność leżąca u podstaw wszelkich zdolności; zadania angażują uniwersalne operacje umysłowe (test Ravena)
Testy mierzące zdolności - inteligencja sumą zdolności, skale dają możliwość ujęcia profilowego, np. testy Wechslera
Skale rozwojowe i baterie testów
Skale rozwojowe
Baterie testów
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz